Vexa Rossignol Swenor Marwe Ski Way SPINE SkiGo

Jakuszyce - Dolnym i Górnym Duktem Końskiej Jamy (6km)

opublikowano: 13 grudnia 2010 autor: Michał Rolski

Jakuszyce - Górny Dukt Końskiej Jamy

Jakuszyce - Górny Dukt Końskiej Jamy Michał Rolski
Popularna trasa wiodąca z Polany Jakuszyckiej do Rozdroża pod Cichą Równią. Obfitująca w ciekawe widoki na Góry Izerskie i Karkonosze. Trasa krótka, ale z odczuwalnym przewyższeniem. Polecamy osobom, które lubią się zmęczyć, ale także pozjeżdżać na biegówkach.

Opis trasy

Trasa biegnąca Dolnym Duktem Końskiej Jamy do Rozdroża pod Cichą Równią jest jednym z najchętniej wybieranych przez narciarzy biegowych szlaków w Jakuszycach. Swoją popularnością ustępuje jedynie tzw. spacerówce, drodze do Schroniska Orle. Dlatego w szczycie biegówkowego sezonu, a zwłaszcza w weekendy, na tej trasie jest tłoczno.

wycieczke-zaczynamy-od-zegaraTrasę rozpoczynamy z Polany Jakuszyckiej spod zegaro-termometru. Stąd udajemy się w kierunku masztów anten telefonii komórkowej, które wyrastają na skraju polany. Dalej na wprost drogą, biegnącą wzdłuż torów kolejowych, po ich lewej stronie.

Po kilkuset metrach docieramy do przecinającej naszą trasę szerokiej drogi zwanej Dolnym Duktem Końskiej Jamy. Tu jesteśmy zmuszeni zmienić kierunek, bo droga, którą podążaliśmy dotąd, kończy się. Skręcamy w lewo i udajemy się w górę.

Szalas-na-Rozdrozu-pod-Cicha-RowniaPo 2km docieramy do celu naszej wycieczki - Rozdroża pod Cichą Równią. W jego centralnym punkcie, na rozwidleniu dróg, ustawiona jest duża tablica z mapą Gór Izerskich, z zaznaczonymi szlakami i trasami. W pobliżu stoi niewielki szałas, z którego chętnie korzystają odpoczywający turyści, gdy wieje lub pada.

Dla urozmaicenia wycieczki, wracamy inną drogą. Na Rozdrożu skręcamy w lewo. Po około 100 metrach, przy najbliższym odgałęzieniu w lewo, skręcamy w tym kierunku. Po kolejnych 150-200 m docieramy do niewielkiej polanki z rozwidleniem dróg. Wybieramy szlak skręcający lekko w lewo. Jesteśmy na Górnym Dukcie Końskiej Jamy.

Teraz przed nami ponad 2 km jazdy w dół. Możemy trochę odsapnąć i napawać się widokiem Karkonoszy wyłaniającym się zza drzew. Wkrótce ujrzymy maszty telefonii komórkowej - to znak, że nasza wycieczka dobiega końca. Droga prowadzi nas wprost na Polanę Jakuszycką, skąd rozpoczęliśmy naszą trasę.

Popularność trasy

W Górach Izerskich jest tyle szlaków biegowych, skąd popularność drogi wiodącej Dolnym Duktem Końskiej Jamy do Rozdroża pod Cichą Równią?

Trasa dobrze przygotowana

Jednym z powodów może być bardzo dobre przygotowanie Dolnego Duktu Końskie Jamy. Ta drSzeroki-Dolny-Dukt-Konskiej-Jamyoga jest jedną z szerszych w Jakuszycach. Stowarzyszenie Bieg Piastów (gospodarz trasy) wysyła tu ratrak, gdy tylko spadną pierwsze śniegi. Po każdym nowym opadzie białego puchu trasa jest przecierana i ubijana w pierwszej kolejności. Jej szerokość pozwala na wymijanie wolniejszych uczestników ruchu bez obawy o kolizję z innymi narciarzami.

Rozdroże pod Cichą Równią - punkt przecięcia tras

Możliwe kierunki z Rozdroża pod Cichą Równią

Przy Rozdrożu pod Cichą Równią droga rozwidla się w trzech kierunkach:

• w prawo prowadzi Szklarska Droga, nazywana także Starą Drogą Celną, która prowadzi do Kopalni Stanisław,
  • w lewo - także Szklarska Droga, która prowadzi do Schroniska Orle przez Jelenią Łąkę,
  • na wprost prowadzi szlak biegnący w sam środek Gór Izerskich, utrzymywany do jazdy na nartach biegowych tylko na niewielkiej jego długości.

Rozdroże pod Cichą Równią, cel opisywanej w tym tekście trasy, to jedno z ważniejszych w Górach Izerskich skrzyżowań szlaków biegowych. To kolejny powód popularności tej drogi. Osoby udające się do Kopalni Stanisław lub dalej w głąb Gór Izerskich będą naszymi towarzyszami na odcinku od Jakuszyc do Rozdroża pod Cichą Równią.

Widoki

Większość tras w okolicach Jakuszyc prowadzi duktami leśnymi. Trasy te są osłonięte gęstym lasem. Wysokie drzewa osłaniają narciarzy przed wiejącym wiatrem, ale jednocześnie sprawiają, że trudno na takich szlakach o widoki.

Zarówno Górny, jak też Dolny Dukt Końskiej Jamy stanowią wyjątek. Drogi prowadzą wzdłuż zbocza Widok na Wysoką Kopęgóry, a otaczające je drzewa są na tyle rzadkie, że podążając drogą możemy karmić wzrok pięknymi widokami. Gdy udajemy się w górę - w kierunku na Rozdroże pod Cichą Równią, po prawej stronie towarzyszy nam widok na Wysoką Kopę (1126 m n.p.m.) - najwyższe wzniesienie Gór Izerskich. W powrotnej drodze możemy delektować się widokiem na zachodnią część Karkonoszy, ze Szrenicą na pierwszym planie.

Dla kogo trasa?

Ze względu na przewyższenie wynoszące 100m na długości ok 2km, na trasę nie powinny wybierać się osoby, które nie opanowały jeszcze podstawy jazdy na nartach biegowych, a zwłaszcza czują się niepewnie na zjazdach. Częste upadki mogą być kłopotliwie na tej dosyć tłocznej trasie. Biegacze narciarscy o słabszej kondycji fizycznej powinni rozważyć, czy będą zdolni pokonać dwukilometrowy odcinek trasy pnącej się nieprzerwanie w górę.

Z pewnością opisana pętla znajdzie uznanie u osób jeżdżących na biegówkach w celach sportowych, rekreacyjnych i czysto turystycznych.

Więcej informacji o Górach Izerskich w magazynie Góry Izerskie.

Szczegółowe informacje o trasie

Długość geograficzna
15.43278
Opis przygotowania trasy
Trasa przygotowywana przez specjalistyczny sprzęt. Z wyjątkiem pierwszych i ostatnich dni sezonu, na trasie zawsze wyciśnięty jest tor do stylu klasycznego. To jedna z najlepiej utrzymanych tras do narciarstwa biegowego w Polsce.
Opis dojazdu
Jedyna droga do Jakuszyc po polskiej stronie prowadzi przez Szklarską Porębę (7km). Od 2010 roku z Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby do Jakuszyc można dojechać nowoczesnym szynobusem. To doskonała alternatywa dla osób, które obawiają się o warunki na drodze, zatłoczonych parkingów, bądź chcą napić się piwa na zakończenie wycieczki.
Opis schroniska / baru
W Jakuszycach, skąd zaczyna się i kończy opisywana wycieczka są dwie restauracje: w ośrodku Biatlon i Gospodzie Granicznej Bombaj. W bazie narciarskiej na Polanie Jakuszyckiej w sezonie czynny jest też bar.
Opis możliwości parkowania
W Jakuszycach przygotowywane są parkingi na kilkaset samochodów. Na większości z nich obowiązuje opłata w wysokości 5 zł za cały dzień postoju. Niektóre wypożyczalnie dysponują własnymi, bezpłatnymi parkingami dla swoich klientów.