{"id":1139,"date":"2015-03-15T05:06:24","date_gmt":"2015-03-15T04:06:24","guid":{"rendered":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/blog\/potrzebujemy-platnych-tras-biegowych-1139\/"},"modified":"2015-03-15T05:06:24","modified_gmt":"2015-03-15T04:06:24","slug":"potrzebujemy-platnych-tras-biegowych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/potrzebujemy-platnych-tras-biegowych-1139\/","title":{"rendered":"Potrzebujemy p\u0142atnych tras biegowych!"},"content":{"rendered":"

Bywaj\u0105 zimy mro\u017ane i \u015bnie\u017cne. Wtedy w ka\u017cdej niemal miejscowo\u015bci g\u00f3rskiej pojawiaj\u0105 si\u0119 ratraki. W\u00f3jtowie przecinaj\u0105 wst\u0119gi, a go\u015bcie zachwycaj\u0105 si\u0119 now\u0105 tras\u0105 narciarsk\u0105. Chwila prawdy nadchodzi jednak ju\u017c podczas pierwszej ciep\u0142ej zimy.<\/p>\n

Okazuje si\u0119 wtedy, \u017ce po wspania\u0142ej trasie zostaje wy\u0142\u0105cznie podeptana trawa, a zrezygnowani w\u0142a\u015bciciele pensjonat\u00f3w z\u0142orzecz\u0105, \u017ce po co im taka trasa, kt\u00f3ra nie przyci\u0105ga go\u015bci. Go\u015bcie odwo\u0142uj\u0105 rezerwacje, a w\u00f3jt \u017ca\u0142uje zakupu ratraka i zapowiada, \u017ce do tego \u201einteresu” wi\u0119cej ju\u017c dok\u0142ada\u0107 nie b\u0119dzie.<\/p>\n

W dobie globalnego ocieplenia musimy pogodzi\u0107 si\u0119 z tym, \u017ce \u015bnie\u017cna i mro\u017ana zima to wyj\u0105tek.<\/strong> Norm\u0105 staj\u0105 si\u0119 takie zimy jak w tym roku \u2013 z ma\u0142\u0105 ilo\u015bci\u0105 \u015bniegu, przychodz\u0105ce p\u00f3\u017ano, z wieloma dniami bez\u015bnie\u017cnymi i temperatur\u0105 najcz\u0119\u015bciej na plusie. Zesz\u0142ej zimy i na pocz\u0105tku obecnej dobitnie by\u0142o wida\u0107, \u017ce trasa narciarska bez sztucznego \u015bnie\u017cenia w\u0142a\u015bciwie nie mo\u017ce istnie\u0107. Doskonale wiedz\u0105 o tym w\u0142a\u015bciciele wyci\u0105g\u00f3w narciarskich, kt\u00f3rzy wszystkie mro\u017ane noce wykorzystuj\u0105 do intensywnego do\u015bnie\u017cania swoich stok\u00f3w.<\/p>\n

\"DSCPodczas planowania urlopu narciarskiego, najbardziej liczy si\u0119 pewno\u015b\u0107 \u015bniegu. Wiem o tym doskonale, poniewa\u017c co roku organizuj\u0119 wyjazdy dla grup z Towarzystwa Narciarskiego \u201eBieg\u00f3wki” i pierwszym pytaniem, kt\u00f3re zadaj\u0119 sobie przed wyborem miejsca, jest: a co, je\u017celi znowu zima b\u0119dzie fatalna?<\/p>\n

Dawniej, gdy nie by\u0142o \u015bniegu, ludzie chodzili na spacery, biegali. Dzi\u015b nasi go\u015bcie s\u0105 bardziej wymagaj\u0105cy. Gdy planuj\u0105 wyjazd na bieg\u00f3wki, chc\u0105 mie\u0107 pewno\u015b\u0107, \u017ce b\u0119d\u0105 mieli gdzie na nich biega\u0107. St\u0105d armatki \u015bnie\u017cne, ratraki i ca\u0142a koncepcja snowfarmingu<\/em> \u2013 m\u00f3wi Elias Walser, dyrektor Biura Informacji Turystycznej Ramsau am Dachstein, g\u0142\u00f3wnego austriackiego o\u015brodka biegowego.<\/p>\n

I tutaj docieramy do sedna problemu. Dzi\u015b polscy burmistrzowie i w\u00f3jtowie traktuj\u0105 utrzymywanie tras biegowych jak zb\u0119dny wydatek, kt\u00f3ry nie zwraca si\u0119. Efekt jest taki, \u017ce trasy s\u0105 robione po macoszemu. Gdyby standardy z polskich tras biegowych obowi\u0105zywa\u0142y na trasach zjazdowych, to wyci\u0105gi zbankrutowa\u0142yby po pierwszym sezonie. Tworzy si\u0119 b\u0142\u0119dne ko\u0142o \u2013 gminy nie wydaj\u0105 wi\u0119cej pieni\u0119dzy na przygotowanie tras, bo nie widz\u0105 skutku w postaci przyrostu liczby narciarzy, a narciarze biegowi nie planuj\u0105 d\u0142u\u017cszego pobytu np. w Zakopanem, bo nigdy nie mog\u0105 by\u0107 pewni, czy po przyje\u017adzie b\u0119d\u0105 mieli po czym biega\u0107.<\/p>\n

Wyprodukowanie i przechowanie 5 tys. m3<\/sup> \u015bniegu, kt\u00f3ry starcza na p\u00f3\u0142torakilometrow\u0105 tras\u0119 to coroczny wydatek 10 tys. euro. Jest to koszt wody, energii i pracy ludzkiej. Do tego dochodzi zakup warstwy izoluj\u0105cej \u015bnieg, ale to wydatek jednorazowy, na lata<\/em> \u2013 wylicza Walser.<\/p>\n

Dzi\u0119ki temu, ka\u017cdej zimy do Ramsau przyje\u017cd\u017ca od 30 to 40 tys. os\u00f3b<\/strong>, kt\u00f3re zatrzymuj\u0105 si\u0119 przynajmniej na jedn\u0105 noc. Statystyki nie uwzgl\u0119dniaj\u0105 tych go\u015bci, kt\u00f3rzy nie nocuj\u0105, a i oni s\u0105 \u017ar\u00f3d\u0142em dochodu. W Ramsau doskonale wiedz\u0105, \u017ce wi\u0119cej turyst\u00f3w, to nie tylko wi\u0119ksze dochody w restauracjach czy hotelach, ale r\u00f3wnie\u017c wi\u0119ksze wp\u0142ywy z op\u0142aty miejscowej oraz podatk\u00f3w lokalnych. To si\u0119 po prostu wszystkim op\u0142aca.<\/p>\n

Kosztem jest nie tylko wyprodukowanie \u015bniegu, ale r\u00f3wnie\u017c doskona\u0142e codzienne przygotowanie tras przez ratrak. Kiedy je\u017adzimy po r\u00f3\u017cnych trasach zagranicznych, to norm\u0105 s\u0105 p\u0142atne trasy. W Ramsau op\u0142aty za korzystanie z tras s\u0105 nast\u0119puj\u0105ce:<\/p>\n