{"id":11520,"date":"2018-04-09T22:39:41","date_gmt":"2018-04-09T20:39:41","guid":{"rendered":"http:\/\/biegowkipodtatrami.pl\/?p=2653"},"modified":"2024-04-19T10:35:13","modified_gmt":"2024-04-19T08:35:13","slug":"przez-karkonosze-na-nartach-backcountry","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/przez-karkonosze-na-nartach-backcountry-11520\/","title":{"rendered":"Przez Karkonosze na nartach backcountry"},"content":{"rendered":"

W Karkonosze wracamy co roku.\u00a0Zapewniaj\u0105 stabilne warunki \u015bniegowe, \u0142adne widoki, spektakularne mg\u0142y, a tak\u017ce mo\u017cliwo\u015b\u0107 obcowania z czesk\u0105 lekko\u015bci\u0105 bytu. W tym roku postanowili\u015bmy sp\u0119dzi\u0107 w nich \u015bwi\u0119ta wielkanocne.<\/strong><\/p>\n

W podr\u00f3\u017c tradycyjnie wyruszamy z Popradu.\u00a0Przejazd czeskim pendolino to atrakcja sama w sobie. W tym roku po raz pierwszy ju\u017c na S\u0142owacji\u00a0mo\u017cemy obserwowa\u0107 funkcjonowanie mechanizmu wychylnego pud\u0142a na niedawno zmodernizowanej trasie g\u00f3rskiej mi\u0119dzy \u017bylin\u0105 a granic\u0105 czesk\u0105. Poci\u0105g w charakterystyczny spos\u00f3b przechyla si\u0119 na \u0142ukach, a mimo to pokonuje ten odcinek tylko odrobin\u0119 szybciej ni\u017c tradycyjne sk\u0142ady wagonowe.<\/p>\n

\"czeskie<\/a><\/p>\n

Z czwartku na pi\u0105tek \u015bpimy w Pardubicach u Lucii i\u00a0Tom\u00e1\u0161a – naszych towarzyszy wyprawy.<\/p>\n

\"przed<\/a><\/p>\n

***<\/p>\n

Nazajutrz<\/strong> w dalsz\u0105 podr\u00f3\u017c wyruszamy poci\u0105giem do ma\u0142ego miasteczka\u00a0Dv\u016fr Kr\u00e1lov\u00e9, gdzie czeka nas przesiadka na autobus w kierunku Prze\u0142\u0119czy Okraj. I cho\u0107 nasz poci\u0105g ma lekkie op\u00f3\u017anienie, to \u017caden ze skomunikowanych autobus\u00f3w nie odje\u017cd\u017ca z dworca, dop\u00f3ki nie przesi\u0105d\u0105 si\u0119 wszyscy pasa\u017cerowie wysiadaj\u0105cy z poci\u0105gu.<\/p>\n

Nasz autobus jest czysty, wygodny, ma nawet nisk\u0105 pod\u0142og\u0119, a tak\u017ce system informacji pasa\u017cerskiej. Cieszymy si\u0119 wygod\u0105 podr\u00f3\u017cy, ale rado\u015b\u0107 jako\u015b m\u0105ci wspomnienie podr\u00f3\u017cy w rozklekotanych i ciasnych busach po podobnych trasach w Polsce. Czujemy si\u0119, jakby\u015bmy znale\u017ali si\u0119 w jakim\u015b innym, lepszym \u015bwiecie…<\/p>\n

\"system<\/a><\/p>\n

Wysiadamy kilka przystank\u00f3w przed prze\u0142\u0119cz\u0105 Okraj. Czeka nas tu pierwsza niespodzianka. Asfaltowa droga prowadz\u0105ca do osady Doln\u00ed Mal\u00e1 \u00dapa zim\u0105 zamykana jest dla samochod\u00f3w<\/strong> i oddawana we w\u0142adanie narciarzy. Jak\u017ce cudownym uczuciem jest m\u00f3c przebywa\u0107 w ciszy, w czystym powietrzu, bez obawy potr\u0105cenia po chwili nieuwagi, nie musz\u0105c przeciska\u0107 si\u0119 mi\u0119dzy samochodami zajmuj\u0105cymi ka\u017cd\u0105 woln\u0105 przestrze\u0144. Jak dot\u0105d bezsamochodowe wioski<\/strong> widzieli\u015bmy tylko w Szwajcarii. Istnienie bezsamochodowej (cho\u0107by tylko przez kilka miesi\u0119cy) wioski w Czechach jest dla nas du\u017c\u0105 niespodziank\u0105.<\/p>\n

\"Doln\u00ed<\/a><\/p>\n

Z\u00a0Doln\u00ed Malej \u00dapy wyruszamy w kierunku\u00a0Pomezn\u00edch Boud (po polsku Prze\u0142\u0119cz Okraj). Dobrze utrzymana trasa biegowa<\/strong>,\u00a0\u0142adne widoki i pi\u0119kna architektura okolicznych wiosek sprawiaj\u0105, \u017ce postanawiamy wr\u00f3ci\u0107 tu kiedy\u015b na bieg\u00f3wki.<\/p>\n

\"trasa<\/a><\/p>\n

Po drodze zatrzymujemy si\u0119 na obiad w lokalnym browarze w Pomezn\u00edch Boudach. Ciekawostk\u0105 jest specjalna szatnia na narty<\/strong>, z mo\u017cliwo\u015bci\u0105 zamkni\u0119cia na klucz (kosztuje to 20 koron czyli oko\u0142o 3 z\u0142ote, nikt jednak z tej mo\u017cliwo\u015bci nie korzysta) oraz wieszaki rozwieszone nad piecem, na kt\u00f3rych narciarze mog\u0105 wysuszy\u0107 swoje ubrania. Warto podkre\u015bli\u0107, \u017ce czeskie jedzenie zacz\u0119\u0142o si\u0119 w ostatnich latach w ko\u0144cu poprawia\u0107 – wyb\u00f3r da\u0144 jest coraz szerszy, nie ogranicza si\u0119 ju\u017c do ci\u0119\u017ckostrawnych knedlik\u00f3w z sosem. A dla nas jedzenie by\u0142o zawsze najs\u0142abszym ogniwem pobyt\u00f3w w Czechach.\u00a0Na nocleg docieramy do schroniska Jelenka.<\/p>\n

***<\/p>\n

W sobot\u0119<\/strong>\u00a0nast\u0119puje radykalna zmiana pogody. S\u0142oneczna pogoda ust\u0119puje miejsca silnemu wiatrowi i mgle. Z tego powodu wybieramy nieco dalsz\u0105 drog\u0119 (tzw. trawersem, szlak zielony po czeskiej stronie), lepiej os\u0142oni\u0119t\u0105 od wiatru ni\u017c najkr\u00f3tszy szlak grzbietowy na \u015anie\u017ck\u0119.<\/p>\n

\"kolejka<\/a><\/p>\n

Na szczyt po raz pierwszy udaje nam si\u0119 wej\u015b\u0107 na nartach.\u00a0To rzadko\u015b\u0107, bo wbrew nazwie \u015anie\u017cka jest wyj\u0105tkowo ma\u0142o \u015bnie\u017cn\u0105 g\u00f3r\u0105<\/strong>, a to\u00a0za spraw\u0105 silnych wiatr\u00f3w, kt\u00f3re wywiewaj\u0105 \u015bnieg do go\u0142ej trawy. Oto my gotowi do zej\u015bcia:<\/span><\/p>\n

\"narciarze<\/a><\/p>\n

Na szczycie atrakcj\u0105 jest zbudowany kilkana\u015bcie lat temu drewniany budynek poczty<\/a>, kt\u00f3ry ma wielu fan\u00f3w w\u015br\u00f3d znawc\u00f3w architektury wsp\u00f3\u0142czesnej. A tak\u017ce popadaj\u0105ce w ruin\u0119, niezwykle udane architektonicznie zabudowania obserwatorium meteorologicznego po polskiej stronie.\u00a0<\/span><\/p>\n

\"poczta<\/a><\/p>\n

Ze \u015anie\u017cki znosimy narty mniej wi\u0119cej do \u015al\u0105skiego Domu. Tam je przypinamy i udajemy si\u0119 w kierunku schroniska\u00a0Lu\u010dn\u00ed Bouda. Dobrze, \u017ce s\u0105 tyczki, bo bez nich niechybnie zgubiliby\u015bmy si\u0119 w g\u0119stej mgle.<\/p>\n

\"narty<\/a><\/p>\n

Po drodze rozbawi\u0142 nas widok czeskiego skiturowca, ci\u0105gn\u0105cego saneczki, kt\u00f3remu towarzyszy\u0142a \u017cona z ubranym w kubraczek jamnikiem na smyczy. Obok nich luzem biega\u0142 pies poka\u017anych rozmiar\u00f3w. Ta scenka wyda\u0142a si\u0119 nam jaka\u015b taka… czeska.<\/p>\n

\"czeski<\/a><\/p>\n

W mocno odwil\u017cowej pogodzie docieramy przez Prze\u0142\u0119cz Karkonosk\u0105 do kolejnego celu – schroniska\u00a0Br\u00e1dlerovy Boudy. Zjazd niebieskim szlakiem od Czeskiej Boudy do\u00a0Br\u00e1dlerovych Boud staje si\u0119 jednym z najprzyjemniejszych wspomnie\u0144 z ca\u0142ego wyjazdu. Jest to pi\u0119kna, widokowa trasa, stroma w r\u00f3wnomierny spos\u00f3b, ale na tyle nier\u00f3wna, \u017ce daje odczucia jazdy terenowej;\u00a0 jest nieustannie pokonywana przez narciarzy, dzi\u0119ki czemu nie ma na niej charakterystycznych kolein wydeptanych przez pieszych. Jest to jednocze\u015bnie fragment, w kt\u00f3rym najlepiej mo\u017cemy doceni\u0107 zalety naszych nart ze stalowymi kantami. Nie chcieliby\u015bmy tu jednak zje\u017cd\u017ca\u0107 na zwyk\u0142ych bieg\u00f3wkach.<\/p>\n

***<\/p>\n

W niedziel\u0119 rano kolejna zmiana warunk\u00f3w<\/strong>. Sobotnia odwil\u017c, zako\u0144czona opadami najpierw deszczu, a p\u00f3\u017aniej \u015bniegu, przesz\u0142a w s\u0142oneczny mr\u00f3z z silnym wiatrem. Mi\u0119kki dot\u0105d \u015bnieg natychmiast stwardnia\u0142, sprawiaj\u0105c narciarzom biegowym spore problemy. Zreszt\u0105 z naszych do\u015bwiadcze\u0144 wynika, \u017ce w Karkonoszach znacznie \u0142atwiej natkn\u0105\u0107 si\u0119 na twarde warunki ni\u017c mi\u0119kkie. Dlatego te\u017c od kilku lat zabieramy w nie ju\u017c tylko narty backcountry<\/a>.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Czesi niemniej twardo obstaj\u0105 przy nartach biegowych. Cho\u0107 pojawia si\u0119 coraz wi\u0119cej skiturowc\u00f3w, to jednak bieg\u00f3wki pozostaj\u0105 zdecydowanie najpopularniejsze. W twardych warunkach, cz\u0119sto panuj\u0105cych na karkonoskim grzbiecie, taki sprz\u0119t nie ma wi\u0119kszego sensu, bo nie umo\u017cliwia ani dobrych zjazd\u00f3w, ani nie zapewnia dobrego trzymania na podej\u015bciach. Zaradni Czesi swoje narty wi\u0119c cz\u0119sto…\u00a0 nosz\u0105. Tym bardziej zdziwi\u0142 nas brak \u015bwiadomo\u015bci istnienia sprz\u0119tu BC, kt\u00f3ry w Karkonoszach by\u0142by doskona\u0142\u0105 alternatyw\u0105 dla bieg\u00f3wek. Wiele os\u00f3b patrz\u0105c na nasze narty by\u0142o przekonanych, \u017ce mamy na nogach skitury.<\/p>\n

\"bieg\u00f3wki<\/a><\/p>\n

Czechy nie s\u0105 a\u017c takim rajem, jak si\u0119 niekt\u00f3rym wydaje. Wi\u0119cej o tym przeczytacie w ciekawym blogu<\/a> prowadzonym przez Polak\u00f3w mieszkaj\u0105cych w Ostrawie. Bardzo cz\u0119sto mo\u017cna spotka\u0107 si\u0119 na przyk\u0142ad z niemi\u0142\u0105 obs\u0142ug\u0105. I wcale nie musi to oznacza\u0107 niech\u0119ci do Polak\u00f3w. Pani bufetowa w naszym schronisku tak samo traktowa\u0142a swoich rodak\u00f3w, siej\u0105c w\u015br\u00f3d nich postrach, ale te\u017c trudno wyt\u0142umaczalne usprawiedliwienie i zrozumienie dla jej nieuprzejmo\u015bci.<\/p>\n

Z drugiej strony \u0142atwo mo\u017cna spotka\u0107 si\u0119 z sympatycznym czeskim poczuciem humoru, kt\u00f3re wida\u0107 na ka\u017cdym kroku. Nam bardzo spodoba\u0142 si\u0119 g\u0105sienico-smok, wyrze\u017abiony ze \u015bniegu. Jak to cz\u0119sto w Czechach bywa, powsta\u0142 chyba tylko po to, by wywo\u0142ywa\u0107 u\u015bmiech na twarzy.<\/p>\n

\"\u015bniegowa<\/a><\/p>\n

Karkonosze potrafi\u0105 by\u0107 urzekaj\u0105ce. Dzi\u0119ki wyst\u0119puj\u0105cym w nich p\u0142askowy\u017com s\u0105 idealnym miejscem do uprawiania w\u0119dr\u00f3wek narciarskich. Tak wygl\u0105da widok ze ska\u0142 o nazwie Ptasi Kamie\u0144 (lub Ptaszyniec):<\/p>\n

\"Ptasi<\/a><\/p>\n

Cz\u0119sto odnosimy wra\u017cenie, \u017ce w Karkonoszach jest wi\u0119cej \u015bniegu ni\u017c w Tatrach na tej samej wysoko\u015bci. Nawet je\u017celi tak nie jest, to trudno znale\u017a\u0107 w naszych krajach inne g\u00f3ry o por\u00f3wnywalnie stabilnych warunkach \u015bniegowych.<\/p>\n

\"\u015bnieg<\/a><\/p>\n

***<\/p>\n

W poniedzia\u0142ek<\/strong> rano nadchodzi czas powrotu do Polski. Ze wzgl\u0119du na znalezione w wyszukiwarce internetowej po\u0142\u0105czenie autobusowe, postanawiamy zjecha\u0107 czarnym szlakiem z Petrovej Boudy do Jagni\u0105tkowa. Cho\u0107 na mapie wydawa\u0142o si\u0119, \u017ce jest to idealny plan, to w rzeczywisto\u015bci przekonujemy si\u0119, dlaczego nasza cz\u0119\u015b\u0107 Karkonoszy jest mniej atrakcyjna narciarsko ni\u017c czeska. Zjazd pewnie by\u0142by wielk\u0105 przyjemno\u015bci\u0105 w mi\u0119kkich warunkach, po \u015bwie\u017cych opadach \u015bniegu. Ale w\u0105ska i stosunkowo stroma na pocz\u0105tku droga, po licznych odwil\u017cach i ponownym przyj\u015bciu mrozu z silnym wiatrem, nie zapewnia nam specjalnego komfortu ani przyjemno\u015bci z jazdy. Opr\u00f3cz tego wida\u0107, \u017ce po polskich Karkonoszach znacznie mniej os\u00f3b przemieszcza si\u0119 na nartach, przez co na drodze d\u0142ugo jedziemy jedn\u0105 nart\u0105 w zmro\u017conej koleinie, o szeroko\u015bci dw\u00f3ch st\u00f3p. Mniej wi\u0119cej po 40 minutach takiego niby-zjazdu, \u015bniegu robi si\u0119 na tyle niewiele, \u017ce musimy odpi\u0105\u0107 narty i za\u0142o\u017cy\u0107 raczki<\/a>, bo pod cienk\u0105 warstw\u0105 \u015bniegu, kryje si\u0119 zdradliwy l\u00f3d. Takie warunki to du\u017ca r\u00f3\u017cnica w stosunku do czeskiej strony – dzie\u0144 wcze\u015bniej zjechali\u015bmy na nartach bez \u017cadnego problemu do samego centrum Szpindlerowego M\u0142yna.<\/p>\n

\"czarny<\/a><\/p>\n

Powroty do Polski z roku na rok s\u0105 coraz mniej bolesne. Przyjemnym zaskoczeniem jest komunikacja miejska w Jeleniej G\u00f3rze. Podje\u017cd\u017ca po nas nowoczesny, czysty i punktualny autobus, wyposa\u017cony w biletomat, z mo\u017cliwo\u015bci\u0105 p\u0142acenia za pomoc\u0105 karty.
\nW dalsz\u0105 podr\u00f3\u017c wyruszamy poci\u0105giem ze stacji Jelenia G\u00f3ra Sobiesz\u00f3w. Wiod\u0105ca przez ni\u0105 linia kolejowa ze Szklarskiej Por\u0119by to przyk\u0142ad stopniowego odradzania si\u0119 kolei w Polsce. O ile niegdy\u015b odcinek mi\u0119dzy Jeleni\u0105 G\u00f3r\u0105 a Wroc\u0142awiem poci\u0105gi pokonywa\u0142y w 3 i p\u00f3\u0142 godziny, to dzi\u015b najszybsze pendolino jedzie ten samo odcinek tylko 1:38. Nasz poci\u0105g osobowy, kt\u00f3ry zatrzymywa\u0142 si\u0119 po drodze na ka\u017cdej stacji, doje\u017cd\u017ca do Wroc\u0142awia z Jeleniej w bardzo przyzwoitym czasie 2 godzin i 9 minut. Mi\u0142o znowu widzie\u0107 w Polsce poci\u0105gi pe\u0142ne pasa\u017cer\u00f3w.<\/p>\n

I cho\u0107 kolej w podr\u00f3\u017cy do Ma\u0142opolski wci\u0105\u017c nie jest konkurencyjna czasowo w stosunku do samochodu, to jednak podr\u00f3\u017c ni\u0105 przesta\u0142a by\u0107 ju\u017c upokarzaj\u0105cym prze\u017cyciem. A za kilka lat, po zako\u0144czeniu modernizacji tor\u00f3w, podr\u00f3\u017c powinna skr\u00f3ci\u0107 si\u0119 jeszcze nawet o p\u00f3\u0142torej godziny.<\/p>\n

\"Impuls<\/a><\/p>\n

Podsumowanie<\/h3>\n