{"id":153,"date":"2011-10-09T05:17:09","date_gmt":"2011-10-09T03:17:09","guid":{"rendered":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/blog\/czy-skibolt-polski-wynalazek-pozwoli-na-bieganie-na-nartach-takze-w-lecie-153\/"},"modified":"2024-03-26T10:07:30","modified_gmt":"2024-03-26T09:07:30","slug":"czy-skibolt-polski-wynalazek-pozwoli-na-bieganie-na-nartach-takze-w-lecie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/czy-skibolt-polski-wynalazek-pozwoli-na-bieganie-na-nartach-takze-w-lecie-153\/","title":{"rendered":"Czy Skibolt, polski wynalazek, pozwoli na bieganie na nartach tak\u017ce w lecie?"},"content":{"rendered":"
Cudze chwalicie, swego nie znacie. Nadszed\u0142 czas aby pochwali\u0107 rodzim\u0105 konstrukcj\u0119, kt\u00f3ra mo\u017ce odmieni\u0107 \u017cycie narciarzy biegowych na ca\u0142ym \u015bwiecie. Tak jak Skandynawia jest kolebk\u0105 narciarstwa biegowego, tak by\u0107 mo\u017ce, wkr\u00f3tce Polska b\u0119dzie kojarzona z letnimi bieg\u00f3wkami?<\/p>\n
Aby tak si\u0119 sta\u0142o \u015bwiat musi dowiedzie\u0107 si\u0119 o wynalazku polskiego konstruktora Rados\u0142awa Lechowskiego. Jest na to spora szansa, bo sprz\u0119tem interesuje si\u0119 ju\u017c kilku powa\u017cnych inwestor\u00f3w.<\/p>\n
Narciarstwo biegowe ma same zalety i jedn\u0105 wad\u0119. Nie da si\u0119 biega\u0107 na nartach, gdy brakuje \u015bniegu. Od lat zawodnicy wyczynowi i ambitniejsi amatorzy trenuj\u0105 na nartorolkach poza sezonem zimowym. Ta metoda zadowala tylko garstk\u0119 os\u00f3b, bo nartorolki wprowadzaj\u0105 wiele ogranicze\u0144. Dla mniej zaawansowanych narciarzy jazda na nartorolkach jest trudna i cz\u0119sto bardziej wymagaj\u0105ca ni\u017c na nartach biegowych. Ponadto na nartorolkach mo\u017cna je\u017adzi\u0107 wy\u0142\u0105cznie po dobrym asfalcie. Wyobra\u017cacie sobie jazd\u0119 na nartorolkach po trawie lub grz\u0105skim piasku?<\/p>\n
<\/p>\n
Okazuje si\u0119, \u017ce to w\u0142a\u015bnie marzenie pokonywania na bieg\u00f3wkach piaszczystych pla\u017c nad Ba\u0142tykiem sta\u0142o si\u0119 inspiracj\u0105 do zaprojektowania nart, kt\u00f3re sprosta\u0142yby temu zadaniu.<\/p>\n
nabiegowkach.pl: Rados\u0142awie, opowiedz nam o genezie powstania nart Skibolt.<\/strong><\/p>\n <\/div>\n Jestem projektantem i konstruktorem z zawodu oraz z zami\u0142owania. Od najm\u0142odszych lat mam do dyspozycji dobrze wyposa\u017cony warsztat tokarski ojca, w kt\u00f3rym sporo majsterkuj\u0119. 3 lata temu m\u00f3j wieloletni kolega i wsp\u00f3\u0142pracownik, zapalony narciarz biegowy, poprosi\u0142 mnie o zaprojektowanie nart, kt\u00f3re umo\u017cliwia\u0142yby bieganie po pla\u017cy. Nie je\u017adzi\u0142em wtedy jeszcze na bieg\u00f3wkach, wi\u0119c nie czu\u0142em potrzeby tworzenia ich alternatywy. Kolega jednak \u201ezwabi\u0142” mnie jednym, jak\u017ce prostym, zdaniem: \u201enikt na \u015bwiecie nie stworzy\u0142 jeszcze sprz\u0119tu, kt\u00f3ry umo\u017cliwi\u0142by biegaczom jazd\u0119 po piasku…”. Takie zdanie dzia\u0142a na mnie jak p\u0142achta na byka. Lubi\u0119 takie wyzwania, cho\u0107 przyznam, \u017ce 3 lata temu nie uwierzy\u0142bym, \u017ce tak d\u0142ugo b\u0119d\u0119 si\u0119 nad tym g\u0142owi\u0142.<\/em><\/p>\n Jak uda\u0142o ci si\u0119 stworzy\u0107 prototypy?<\/strong><\/p>\n Na co dzie\u0144 projektuj\u0119 wzornictwo oraz rozwi\u0105zania techniczne w du\u017cej, polskiej firmie. Uda\u0142o mi si\u0119 te\u017c przebrn\u0105\u0107 przez studia podyplomowe na Wydziale Projektowania Form Przemys\u0142owych. Dlatego te\u017c mam spor\u0105 wiedz\u0119 o projektowaniu technicznym i mn\u00f3stwo kontakt\u00f3w, bez kt\u00f3rych ci\u0119\u017cko by\u0142oby mi wykona\u0107 takie prototypy.<\/em><\/p>\n Prototypowanie, wychodz\u0105ce poza zakres w\u0142asnych mo\u017cliwo\u015bci produkcyjnych, nie nale\u017cy do \u0142atwych i przyjemnych. Ka\u017cdy wi\u0119kszy przedsi\u0119biorca pyta zawsze o ilo\u015bci zanim we\u017amie na siebie wyprodukowanie czegokolwiek… Jednoosobowy konstruktor z pomys\u0142em na prototyp to zawracanie g\u0142owy dla wi\u0119kszych przedsi\u0119biorc\u00f3w. Pozostaj\u0105 jedynie mniejsze zak\u0142ady i zanikaj\u0105cy \u015bwiat drobnych rzemie\u015blnik\u00f3w, kt\u00f3rzy za drobn\u0105 op\u0142at\u0105 lub z samej ch\u0119ci dodania czego\u015b od siebie pomagaj\u0105 i\u015b\u0107 do przodu i tworzy\u0107 co\u015b ciekawego. <\/em><\/p>\n Projektem Skibolt\u00f3w uda\u0142o mi si\u0119 zarazi\u0107 wszystkich znajomych konstruktor\u00f3w, technolog\u00f3w oraz profesor\u00f3w i koleg\u00f3w w szkole. Techniczni pasjonaci ch\u0119tnie wci\u0105gaj\u0105 si\u0119 w takie techniczne zagwozdki. Pocz\u0105tkowo by\u0142em, delikatnie m\u00f3wi\u0105c, ob\u015bmiewany za sam\u0105 ide\u0119. Ale z miesi\u0105ca na miesi\u0105c, z pojawianiem si\u0119 kolejnych i coraz lepiej dzia\u0142aj\u0105cych prototyp\u00f3w, przybywa\u0142o mi sprzymierze\u0144c\u00f3w. Projekt jest m\u00f3j, ale praca w sumie po cz\u0119\u015bci zbiorowa, za co jestem wszystkim bardzo wdzi\u0119czny.<\/em><\/p>\n Narty Skibolt r\u00f3\u017cni\u0105 si\u0119 radykalnie od wszystkiego co dot\u0105d nazywane by\u0142o nartami. Tu nie narta \u015blizga si\u0119 po pod\u0142o\u017cu. To narta jest pod\u0142o\u017cem, a na czterech k\u00f3\u0142kach sunie po niej jej g\u00f3rny element – w\u00f3zek, do kt\u00f3rego przymocowane s\u0105 wi\u0105zania narciarskie. Podobnie jak na bieg\u00f3wkach, „jad\u0105cy” na Skiboltach odbija si\u0119 z prawej, tylnej narty, przenosi ci\u0119\u017car na lew\u0105 nart\u0119 i sunie po jej powierzchni. Nast\u0119pnie zmiana nogi i zn\u00f3w do przodu…<\/p>\n <\/p>\n Za ka\u017cdym razem gdy narciarz przejedzie po powierzchni narty Skibolt, napina naci\u0105g oporowo-powrotny pracuj\u0105cy w jej mechanizmie. Gdy podniesie nart\u0119 (w ca\u0142o\u015bci, razem z czubem), aby przestawi\u0107 nog\u0119 do przodu, naci\u0105g \u015bci\u0105ga si\u0119 wystrzeliwuj\u0105c nart\u0119 do przodu. Po postawieniu narty na pod\u0142o\u017cu ponownie mo\u017cemy przejecha\u0107 ca\u0142\u0105 jej d\u0142ugo\u015b\u0107.<\/p>\n