{"id":1739,"date":"2018-02-20T14:48:18","date_gmt":"2018-02-20T13:48:18","guid":{"rendered":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/blog\/narty-z-foka-skinem-zamiast-smaru-lub-luski-wrazenia-z-uzytkowania-rossignol-r-skin-classic-1739\/"},"modified":"2018-02-20T14:48:18","modified_gmt":"2018-02-20T13:48:18","slug":"narty-z-foka-skinem-zamiast-smaru-lub-luski-wrazenia-z-uzytkowania-rossignol-r-skin-classic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/narty-z-foka-skinem-zamiast-smaru-lub-luski-wrazenia-z-uzytkowania-rossignol-r-skin-classic-1739\/","title":{"rendered":"Narty z fok\u0105 (skinem) zamiast smaru lub \u0142uski. Wra\u017cenia z u\u017cytkowania Rossignol R-SKIN Classic"},"content":{"rendered":"
W \u015brodowisku kr\u0105\u017c\u0105 nie zawsze prawdziwe opinie o przydatno\u015bci moherowych wk\u0142adek w strefie odbiciowej nart do stylu klasycznego. Cz\u0119sto powtarzaj\u0105 je osoby, kt\u00f3re z tego typu nartami nie mia\u0142y do\u015bwiadcze\u0144. Postanowili\u015bmy sprawdzi\u0107 jak narty z w\u0142osiem zamiast smaru, czy \u0142uski, sprawuj\u0105 si\u0119 na r\u00f3\u017cnych \u015bniegach. Testy prowadzone by\u0142y na sportowych nartach Rossignol R-SIKN Classic.<\/p>\n
Coraz wi\u0119cej narciarzy amator\u00f3w, zw\u0142aszcza zaawansowanych, biega klasykiem na nartach smarowanych na odbicie nie tylko na zawodach, ale r\u00f3wnie\u017c na co dzie\u0144. Wci\u0105\u017c jednak wi\u0119kszo\u015b\u0107 mi\u0142o\u015bnik\u00f3w bieg\u00f3wek wybiera sprz\u0119t, kt\u00f3ry nie wymaga tyle czasu i \u015brodk\u00f3w na serwis oraz poznania trudnej sztuki dobierania smar\u00f3w odbiciowych. W przeciwie\u0144stwie do naszych po\u0142udniowych s\u0105siad\u00f3w, gdzie nawet do zastosowa\u0144 turystycznych kupuje si\u0119 narty g\u0142adkie, w Polsce najpopularniejsze s\u0105 deski z \u0142usk\u0105.<\/p>\n
Producenci prze\u015bcigaj\u0105 si\u0119 w opracowywaniu technologii maj\u0105cych poprawi\u0107 dzia\u0142anie \u0142uski. W ta\u0144szych bieg\u00f3wkach \u0142uski wyciskane s\u0105 w \u015blizgu jeszcze w pocz\u0105tkowym etapie produkcji. W tych dro\u017cszych \u0142uska jest wycinana w gotowej narcie dopiero po zmierzeniu jej parametr\u00f3w na wyspecjalizowanych maszynach. Znane s\u0105 tak\u017ce pr\u00f3by zastosowania tzw. chemicznej \u0142uski. W niekt\u00f3rych starszych typach nart \u015bladowych przeznaczonych \u015bci\u015ble do turystyki, zamiast \u0142uski mo\u017cna by\u0142o spotka\u0107 tzw. foki. To wklejone w \u015blizg paski tkaniny z wystaj\u0105cym, najcz\u0119\u015bciej sztucznym w\u0142osiem. W\u0142osy ustawione s\u0105 zgodnie z kierunkiem jazdy. Gdy narta przesuwa si\u0119 w prz\u00f3d, w\u0142os jest g\u0142adzony, gdy chcemy przesun\u0105\u0107 j\u0105 do ty\u0142u, w\u0142os stawia op\u00f3r.<\/p>\n
\u0141uska zwalnia nas z konieczno\u015bci stosowania smar\u00f3w odbiciowych. Jest te\u017c trwa\u0142a i \u0142atwa w konserwacji. Ma jednak wady. Przede wszystkim znacznie spowalnia nart\u0119. Do tego nieprzyjemnie ha\u0142asuje, w potocznym j\u0119zyku narciarzy m\u00f3wi si\u0119, \u017ce „\u015bpiewa”. Nie zapewnia odbicia na lodzie, narta nam w\u00f3wczas kopie. Dlatego \u0142uska ma tyle samo zwolennik\u00f3w co przeciwnik\u00f3w.<\/p>\n
<\/p>\n
Ze wzgl\u0119du na upodobania klient\u00f3w do wybierania nart niewymagaj\u0105cych smarowania w strefie odbiciowej, w ostatnich sezonach wielu producent\u00f3w zastosowa\u0142o unowocze\u015bnione foki w sprz\u0119cie sportowym, nawet wysokiej klasy, dla zaawansowanych biegaczy. Takie w\u0142a\u015bnie modele oferuje obecnie wi\u0119kszo\u015b\u0107 licz\u0105cych si\u0119 producent\u00f3w nart, w tym Rossignol, Fischer, Madshus i Salomon. Nawet mniej znane marki wprowadzaj\u0105 do oferty narty ze „skinem”, w tym fi\u0144ski Peltonen, czy czeski Sporten.<\/p>\n
Moherowe paski pod stop\u0105 s\u0105 mocowane w r\u00f3\u017cny spos\u00f3b, mog\u0105 by\u0107 to wk\u0142adki obsadzane mechanicznie, pozwalaj\u0105ce na wymian\u0119 ca\u0142ego elementu z w\u0142osiem, jak te\u017c wklejane „sk\u00f3rki”. Jednak zasada, kt\u00f3ra przy\u015bwieca\u0142a producentom, jest jedna. Zast\u0105pi\u0107 mi\u0119kkim moherem tward\u0105 \u0142usk\u0119 na \u015blizgu i zachowa\u0107 jak najlepsze parametry jazdy nart przy pewnym odbiciu.<\/p>\n
<\/p>\n
Wraz z pojawieniem si\u0119 nart ze skinem na rynku i biegowych trasach, pojawi\u0142o si\u0119 sporo sprzecznych opinii zwi\u0105zanych z ich u\u017cytkowaniem. Co ciekawe, jak zauwa\u017cyli\u015bmy, najcz\u0119\u015bciej negatywne opinie powtarzaj\u0105 z regu\u0142y osoby, kt\u00f3re nie mia\u0142y okazji biega\u0107 na nartach z foczk\u0105. Sprawdzamy wi\u0119c jak jeden z modeli Rossignola zachowuje si\u0119 na \u015bniegu w zale\u017cno\u015bci od warunk\u00f3w na trasie.<\/p>\n
Testowany model Rossignol R-Skin Classic to narty lekkie (ok. 580 g dla d\u0142ugo\u015bci 198 cm). W przeciwie\u0144stwie do nart sportowych z \u0142usk\u0105 francuskiej marki, produkowane w tej samej fabryce co najwy\u017csze modele wyczynowe X-IUM, co wida\u0107 tak\u017ce po jako\u015bci \u015blizgu i konstrukcji narty. Model Race przeznaczony dla do\u015bwiadczonych narciarzy. Moherowa strefa odbiciowa jest wymienna (wklejana), ma wystarczy\u0107 na oko\u0142o 100-150 dni u\u017cywania.<\/p>\n
<\/p>\n
Pierwsze wra\u017cenia s\u0105 bardzo pozytywne, narty s\u0105 lekkie, jad\u0105 cicho. Oczywi\u015bcie na pr\u0119dko\u015b\u0107 nart wp\u0142ywa r\u00f3wnie\u017c odpowiednie smarowanie na jazd\u0119 dostosowane do temperatury \u015bniegu, ale najwa\u017cniejsze jest tzw. „trzymanie”, czyli mo\u017cliwo\u015b\u0107 zastosowania kroku z odbicia bez cofania nart. I we wszystkich warunkach \u015bniegowych to trzymanie by\u0142o dobre, nawet zlodzony, twardy \u015bnieg w torze umo\u017cliwia\u0142 poprawne odbicie si\u0119, cho\u0107 wymaga\u0142 mocniejszego doci\u015bni\u0119cia narty w tej strefie.<\/p>\n
Odczucia z jazdy i trzymania w strefie odbiciowej:<\/strong><\/p>\n <\/p>\n W por\u00f3wnaniu do sportowych nart z \u0142usk\u0105, bieganie na fokach pod ka\u017cdym wzgl\u0119dem wypada lepiej, bo skiny s\u0105 du\u017co przyjemniejsze w u\u017cytkowaniu na trasie i zapewniaj\u0105 dobre odbicie niemal w ka\u017cdych warunkach. Jednak maj\u0105 swoje wady, je\u015bli por\u00f3wna\u0107 cen\u0119, serwis, czy wytrzyma\u0142o\u015b\u0107.<\/p>\n Najwa\u017cniejsze r\u00f3\u017cnice mi\u0119dzy nartami z \u0142usk\u0105 oraz z fok\u0105:<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Testowany model to Rossignol R-Skin 191 cm dla przedzia\u0142u wagowego 50-65 kg, testerka wa\u017cy 53 kg.<\/em><\/p>\n <\/p>\n\n
\n