{"id":2127,"date":"2022-01-15T05:24:58","date_gmt":"2022-01-15T04:24:58","guid":{"rendered":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/blog\/zastosowanie-smarow-odbiciowych-w-narciarstwie-przelajowym-backcountry-2127\/"},"modified":"2022-01-15T05:24:58","modified_gmt":"2022-01-15T04:24:58","slug":"zastosowanie-smarow-odbiciowych-w-narciarstwie-przelajowym-backcountry","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/zastosowanie-smarow-odbiciowych-w-narciarstwie-przelajowym-backcountry-2127\/","title":{"rendered":"Zastosowanie smar\u00f3w odbiciowych w narciarstwie prze\u0142ajowym (backcountry)"},"content":{"rendered":"
Tekst traktuje o zastosowaniu smar\u00f3w odbiciowych w narciarstwie prze\u0142ajowym (backcountry, BC). Smarowanie na odbicie stwarza mo\u017cliwo\u015b\u0107 wykorzystania nart z g\u0142adkim \u015blizgiem jako atrakcyjnej alternatywy wobec powszechnie stosowanych nart BC z \u0142usk\u0105 lub wspomo\u017cenia dzia\u0142ania tych ostatnich w razie potrzeby. Prezentowane zasady s\u0105 oparte na do\u015bwiadczeniu doboru smar\u00f3w odbiciowych i ich u\u017cycia specyficznego dla BC.<\/p>\n
W Polsce narciarstwo prze\u0142ajowe jest niemal wy\u0142\u0105cznie uprawiane i kojarzone z nartami z \u0142usk\u0105. W innych regionach, takich jak Ameryka P\u00f3\u0142nocna czy kraje skandynawskie, w narciarstwie tym w znacznej mierze u\u017cywa si\u0119 nart o g\u0142adkim \u015blizgu, smarowanych na odbicie \u2013 w podobny spos\u00f3b jak narty biegowe do przygotowanych tras. Sytuacja polska nie wynika wy\u0142\u0105cznie z r\u00f3\u017cnic klimatu, bariera jest, jak si\u0119 zdaje, przede wszystkim mentalna. Mo\u017cna j\u0105 podsumowa\u0107 cytatem ze znanego internetowego kompendium o narciarstwie backcountry: \u201eNarty smarowane smarami na odbicie to du\u017ca uci\u0105\u017cliwo\u015b\u0107 przy stosunkowo niewielkich korzy\u015bciach”.<\/p>\n
Uwa\u017cam, z perspektywy moich dziesi\u0119cioletnich do\u015bwiadcze\u0144 w g\u00f3rskim narciarstwie prze\u0142ajowym, g\u0142\u00f3wnie z u\u017cyciem smar\u00f3w, \u017ce stwierdzenie to nie jest s\u0142uszne. Stosowanie smar\u00f3w na nartach BC nie wymaga ani rozbudowanego warsztatu, ani nie jest wiedz\u0105 dost\u0119pn\u0105 wy\u0142\u0105cznie specjalistom. W stosunku do tego co robi si\u0119 w narciarstwie torowym jest znacznie uproszczone, a r\u00f3wnocze\u015bnie skuteczne w zastosowaniach specyficznych dla narciarstwa BC.<\/p>\n
<\/p>\n
Je\u015bli chodzi o korzy\u015bci, to na dobrze posmarowanych nartach podchodzi si\u0119 efektywniej ni\u017c na nartach z \u0142usk\u0105, eliminuj\u0105c na wielu odcinkach m\u0119cz\u0105ce podchodzenie jode\u0142k\u0105 czy konieczno\u015b\u0107 u\u017cywania fok. R\u00f3wnocze\u015bnie po\u015blizg smarowanych nart jest lepszy, co przek\u0142ada si\u0119 na \u0142atwiejsze, szybsze i mniej uci\u0105\u017cliwe pokonywanie teren\u00f3w p\u0142askich i pofalowanych. Mo\u017cna te\u017c doda\u0107, \u017ce smary odbiciowe mo\u017cna zastosowa\u0107 na r\u00f3\u017cnych nartach, nie tylko na nartach BC z g\u0142adkim \u015blizgiem, ale i na nartach z \u0142usk\u0105, o czym dalej. Umo\u017cliwiaj\u0105 one tak\u017ce wykorzystanie w roli nart BC np. starych, lekkich nart zjazdowych, co mo\u017ce by\u0107 opcj\u0105 zdecydowanie ta\u0144sz\u0105 w por\u00f3wnaniu do zakupu nart BC.<\/p>\n
Smarowanie nart BC jest w pewnym stopniu podobne jak nart biegowych do tor\u00f3w. Jednak\u017ce, nie oznacza to, \u017ce jest takie samo, i wiele z moich kolejnych stwierdze\u0144 mo\u017ce by\u0107 zaskakuj\u0105cych, czy wr\u0119cz bulwersuj\u0105cych dla os\u00f3b maj\u0105cych do\u015bwiadczenie w smarowaniu typowych \u201ebieg\u00f3wek”. Trzeba jednak u\u015bwiadomi\u0107 sobie na pocz\u0105tku r\u00f3\u017cnice mi\u0119dzy narciarstwem torowym a narciarstwem BC, takie jak chocia\u017cby:<\/p>\n
Musz\u0119 w tym miejscu zastrzec, \u017ce prezentowane poni\u017cej tre\u015bci odnosz\u0105 si\u0119 do zastosowania specyficznego dla BC. W przypadku nart biegowych przeznaczonych na przygotowane trasy nale\u017cy stosowa\u0107 si\u0119 do powszechnie uznawanych zasad smarowania.<\/p>\n
<\/p>\n
Poniewa\u017c tekst ten mo\u017ce by\u0107 czytany przez osoby nie maj\u0105ce do\u015bwiadczenia w u\u017cyciu smar\u00f3w, podam troch\u0119 podstawowych wiadomo\u015bci. Poza tym w Internecie mo\u017cna znale\u017a\u0107 mn\u00f3stwo doskona\u0142ych film\u00f3w instrukta\u017cowych o smarach i ich nanoszeniu.<\/p>\n
Smary odbiciowe wyst\u0119puj\u0105 w dw\u00f3ch wersjach, stosowane na \u015bnieg \u015bwie\u017cy lub zle\u017ca\u0142y smary tzw. twarde<\/strong> oraz stosowane na \u015bnieg mokry, zlodzia\u0142y lub ziarnisty p\u00f3\u0142p\u0142ynne klistry<\/strong>. Smary twarde maj\u0105 posta\u0107 grubych woskowych sztyft\u00f3w, najcz\u0119\u015bciej w walcowym pude\u0142ku z cienkiej blaszki. U\u017cywa si\u0119 ich po zdj\u0119ciu pokrywki i odarciu paska blachy tak, aby ods\u0142oni\u0107 smar. Nanosi si\u0119 je na \u015blizg \u201emaluj\u0105c” d\u0142ugimi poci\u0105gni\u0119ciami, najlepiej trzymaj\u0105c pod skosem, dobrze jest wcze\u015bniej och\u0142odzi\u0107 smar. Potrzebne jest tu pewne wyczucie, zw\u0142aszcza w przypadku smar\u00f3w na wy\u017csze temperatury, o wzgl\u0119dnie mi\u0119kkiej i lepkiej konsystencji. Trzeba unika\u0107 \u201eskakania” lub pozostawiania du\u017cych grud, kt\u00f3re jest ci\u0119\u017cko rozetrze\u0107. Po naniesieniu na odpowiedni odcinek \u015blizgu smar energicznie rozcieramy korkiem, syntetycznym lub naturalnym. Lepiej jest nanie\u015b\u0107 kilka cienkich warstw, kolejno rozcieranych, ni\u017c jedn\u0105 grub\u0105.<\/p>\n Z kolei klistry maja najcz\u0119\u015bciej posta\u0107 kleistej, p\u00f3\u0142p\u0142ynnej masy w tubkach. Nanosi si\u0119 je cienkimi, kr\u00f3tkimi uko\u015bnymi odcinkami po obu stronach rowka prowadz\u0105cego w \u015blizgu. Nast\u0119pnie trzeba rozprowadzi\u0107 klister do postaci cienkiej warstwy, u\u017cywaj\u0105c za\u0142\u0105czonej szpatu\u0142ki albo w\u0142asnego kciuka czy d\u0142oni. Klister najlepiej nanosi si\u0119 ogrzany, dlatego w terenie dobrze jest nosi\u0107 go np. w kieszeni. Musz\u0119 tu ostrzec \u2013 transport nart wysmarowanych klistrem ani jego u\u017cywanie nie jest bezproblemowe, bo klister lepi si\u0119 do wszystkiego, do d\u0142oni, r\u0119kawiczek, ubrania, samochodu itd. Mo\u017cna go czy\u015bci\u0107 u\u017cywaj\u0105c chusteczek jednorazowych, r\u0119cznika papierowego itd. przylepiaj\u0105c, a nast\u0119pnie \u015bcieraj\u0105c powsta\u0142e gluty a\u017c do skutku. D\u0142o\u0144 przy nanoszeniu mo\u017cna zabezpieczy\u0107 r\u0119kawiczk\u0105 jednorazow\u0105. \u0141atwiejsze w u\u017cyciu s\u0105 klistry w p\u0142ynie lub w aerozolu, kt\u00f3re tylko nanosi si\u0119 zgodnie z instrukcj\u0105, a potem rozciera g\u0105bkowym aplikatorem. Niezale\u017cnie od postaci, klistry trzeba trzyma\u0107 dobrze opakowane, np. w woreczku strunowym.<\/p>\n Jest to sprawa kluczowa, ale wcale nie taka trudna. Zasada jest prosta: twardo\u015b\u0107 smaru musi by\u0107 dopasowana do \u201eostro\u015bci” kryszta\u0142\u00f3w \u015bniegu. Na \u201eostro\u015b\u0107” \u015bniegu wp\u0142ywaj\u0105 dwa czynniki: temperatura oraz stopie\u0144 jego przetransformowania. \u015anieg \u015bwie\u017co spad\u0142y od razu zaczyna ulega\u0107 transformacji, osiadaj\u0105c, b\u0119d\u0105c przewiewanym czy nadtapianym. W efekcie im ni\u017csza temperatura i im mniej przetransformowany \u015bnieg, tym bardziej twardych smar\u00f3w u\u017cywamy, i na odwr\u00f3t.<\/p>\n Poni\u017csza tabela opracowana jest przez Davida Mann’a (Pinnah) i pochodzi z nieistniej\u0105cej ju\u017c strony Simple Kick Waxing for Touring (kopia dost\u0119pna na forum www.telemarktalk.com<\/a>). Z powodzeniem stosuj\u0119 j\u0105 w naszych warunkach. Wykorzystuje ona prosty zestaw smar\u00f3w Swix, obejmuj\u0105cy 4 smary twarde: Green V20, Blue Extra V40, Violet Special V45 i Red Silver V60 oraz 3 klistry: Blue KX30, Universal Silver K21S i Universal K22. Praktycznie jednak mo\u017cna ograniczy\u0107 si\u0119 do stosowania tylko jednego klistra, Universal K22 lub zast\u0105pi\u0107 go klistrem uniwersalnym w spreju Uni Quick K65C.<\/p>\n Aby wybra\u0107 smar, wystarczy zmierzy\u0107 temperatur\u0119 powietrza oraz oceni\u0107 stan \u015bniegu, po czym wybra\u0107 smar z tabeli. Do pomiaru temperatury wystarczy prosty termometr, np. ja u\u017cywam zestawu z kompasem i gwizdkiem z Decathlonu. Co do rodzaju \u015bniegu w uproszczonym podej\u015bciu: o \u015bwie\u017cym mo\u017cemy m\u00f3wi\u0107 gdy on pada lub pada\u0142 niedawno; o starym, gdy od opadu up\u0142yn\u0105\u0142 wi\u0119cej ni\u017c dzie\u0144. \u015anieg przetransformowany to taki kt\u00f3ry przeszed\u0142 przynajmniej jeden cykl topnienia i zamarzania (st\u0105d warto \u015bledzi\u0107 komunikaty pogodowe) \u2013 je\u015bli we\u017amiemy go do r\u0119ki, wida\u0107 lodowe granulki.<\/p>\n Je\u015bli w tabelce jest mowa o zastosowaniu dw\u00f3ch smar\u00f3w, np. Blue Extra V40 + Green V20, to chodzi o ich \u201emieszanie”, nak\u0142adamy wtedy warstw\u0119(y) jednego smaru na drugi, przemiennie. Co do klistr\u00f3w, w wi\u0119kszo\u015bci wypadk\u00f3w powinien wystarczy\u0107 klister uniwersalny. Jedynie w przypadku \u015bniegu mocno zmro\u017conego i zlodzonego, przy niskich temperaturach \u015bcieranie takiego klistra nast\u0119puje bardzo szybko i lepiej sprawdzi si\u0119 klister \u201elodowy” Blue.<\/p>\n Smar nanosimy na \u015blizg mniej wi\u0119cej na 30 cm w prz\u00f3d i ty\u0142 od przodu wi\u0105zania, s\u0105 jednak sytuacje w kt\u00f3rych smarujemy na odbicie d\u0142u\u017cszy odcinek \u015blizgu. Przyzwyczajeni do precyzyjnego wyznaczania strefy odbicia mog\u0105 by\u0107 tym zaskoczeni, jednak takie dzia\u0142anie jest jak najbardziej \u015bwiadome. Po pierwsze, dobrze dobrany smar odbiciowy ma r\u00f3wnocze\u015bnie przyzwoite w\u0142a\u015bciwo\u015bci po\u015blizgowe, po drugie smarowanie na d\u0142u\u017cszym odcinku (do ca\u0142ego \u015blizgu w\u0142\u0105cznie!) zapewni nam pewniejsze trzymanie np. na bardziej stromym podej\u015bciu, przy niewielkich stratach na po\u015blizgu. Dodam, \u017ce z powodzeniem stosuje si\u0119 smary odbiciowe na nartach w og\u00f3le nie posiadaj\u0105cych \u201ekieszeni smarnej”, z komor\u0105 alpejsk\u0105. Owszem, \u015bcieraj\u0105 si\u0119 wtedy szybciej, zazwyczaj jednak jedno smarowanie starcza na ca\u0142odniow\u0105 wycieczk\u0119, chyba \u017ce ma si\u0119 do czynienia z bardzo zlodzonym i zmro\u017conym \u015bniegiem.<\/p>\n Po posmarowaniu trzeba wypr\u00f3bowa\u0107 poprawno\u015b\u0107 smarowania, przechodz\u0105c na nartach przynajmniej kilkadziesi\u0105t metr\u00f3w. Dodatkowo mo\u017cna wykona\u0107 test: stan\u0105\u0107 mocno na narcie na \u015bniegu, potem obejrze\u0107 \u015blizg, nast\u0119pnie kilkakrotnie przesun\u0105\u0107 j\u0105 po \u015bniegu w prz\u00f3d i w ty\u0142 i ponownie spojrze\u0107 na \u015blizg. Za pierwszym razem powinno si\u0119 zobaczy\u0107 przylepiony \u015bnieg w nasmarowanej strefie, za drugim razem \u015blizg powinien by\u0107 czysty.<\/p>\n Je\u017celi trzymanie jest zbyt s\u0142abe, to pr\u00f3bujemy w kolejno\u015bci: po\u0142o\u017cy\u0107 grubsz\u0105 warstw\u0119 smaru, przed\u0142u\u017cy\u0107 stref\u0119 smarowania \u2013 przede wszystkim do przodu narty, w ostateczno\u015bci zmieni\u0107 smar na bardziej mi\u0119kki, \u201ecieplejszy”. Nanoszenie bardziej mi\u0119kkiego smaru na twardszy nie stanowi problemu. Natomiast je\u017celi \u015bnieg przylepia si\u0119 zbyt mocno, tworz\u0105 si\u0119 \u201ebu\u0142y”, to post\u0119pujemy odwrotnie: mo\u017cemy spr\u00f3bowa\u0107 zeskroba\u0107 cyklin\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 smaru, je\u015bli to nie pomo\u017ce, to zmieni\u0107 na twardszy, na ni\u017csz\u0105 temperatur\u0119. W tym przypadku konieczne jest zeskrobanie cyklin\u0105 poprzedniego smaru, gdy\u017c nanoszenie twardszego smaru na bardziej mi\u0119kki jest trudne. Cyklin\u0119 mo\u017cna oczy\u015bci\u0107 u\u017cywaj\u0105c chusteczki czy r\u0119cznika papierowego. Poprawy smarowania mo\u017cna dokonywa\u0107 tak\u017ce w trasie. Je\u017celi usterki smarowania s\u0105 niewielkie, to mo\u017cna sobie z nimi poradzi\u0107 bez \u015bci\u0105gania nart. Gdy trzymanie jest s\u0142absze, wybiera\u0107 drog\u0119 po nienaruszonym \u015bniegu, mocno obci\u0105\u017ca\u0107 narty unikaj\u0105c ich przesuwania. Gdy czujemy \u017ce narty zbyt hamuj\u0105 \u2013 trzyma\u0107 si\u0119 ubitego \u015bladu, mocniej przesuwa\u0107 narty staraj\u0105c si\u0119 zerwa\u0107 przylepiaj\u0105cy si\u0119 \u015bnieg.<\/p>\n Klistry nanosimy raczej na kr\u00f3tszym odcinku \u015blizgu. Usuwanie klistr\u00f3w jest bardziej k\u0142opotliwe. Do zalecanych sposob\u00f3w nale\u017cy np. posypanie \u015blizg\u00f3w talkiem lub przylepienie chusteczek papierowych, papieru toaletowego, itp. i zeskrobanie powsta\u0142ej masy. Ja jednak, je\u015bli licz\u0119 si\u0119 z konieczno\u015bci\u0105 usuwanie klistra, wol\u0119 nosi\u0107 ze sob\u0105 niewielki pojemnik rozpuszczalnika smar\u00f3w w aerozolu i kilka r\u0119cznik\u00f3w papierowych. Przydadz\u0105 si\u0119 te\u017c r\u0119kawiczki jednorazowe i torebka na \u015bmieci, kt\u00f3r\u0105 przywi\u0105\u017cemy na zewn\u0105trz plecaka, aby unikn\u0105\u0107 woni rozpuszczalnika.<\/p>\n <\/p>\n W wielu miejscach mo\u017cna znale\u017a\u0107 zalecenie smarowania nart BC smarem po\u015blizgowym na gor\u0105co (z u\u017cyciem \u017celazka do smar\u00f3w), w przypadku nart z \u0142usk\u0105 na g\u0142adkich strefach \u015blizgu. Takie post\u0119powanie jest r\u00f3wnie\u017c uzasadnione konserwacj\u0105 \u015blizgu. Ma ono jednak pewn\u0105 wad\u0119, a mianowicie uniemo\u017cliwia rozszerzenie strefy smarowanej na odbicie w razie takiej potrzeby, o czym pisa\u0142em powy\u017cej. Wynika to z tego, \u017ce smar po\u015blizgowy jest z\u0142ym podk\u0142adem pod smary odbiciowe \u2013 trudno si\u0119 je nanosi i \u017ale si\u0119 na nim utrzymuj\u0105. Rozwi\u0105zaniem jest zastosowanie najtwardszych smar\u00f3w odbiciowych, np. Swix V05 Polar, jako substytutu smaru po\u015blizgowego. W temperaturach wy\u017cszych od swojego zakresu daje on dobry po\u015blizg i zabezpiecza przed lepieniem \u015bniegu. R\u00f3wnocze\u015bnie stanowi on dobry podk\u0142ad pod bardziej mi\u0119kkie smary odbiciowe, sprawiaj\u0105c, \u017ce smar odbiciowy wybrany na warunki \u015bciera si\u0119 wolniej.<\/p>\n Smarem Polar smarujemy jak opisano powy\u017cej na ca\u0142ym \u015blizgu oczyszczonym uprzednio za pomoc\u0105 rozpuszczalnika, jeszcze w domu. Nast\u0119pnie przeprasowujemy natarty smar \u017celazkiem do smar\u00f3w. Trzeba pami\u0119ta\u0107 o w\u0142a\u015bciwym ustawieniu temperatury tak aby smar si\u0119 topi\u0142, ale nie dymi\u0142, oraz o przesuwaniu \u017celazka ca\u0142y czas po \u015blizgu tak aby go nie przypali\u0107 \u2013 odsy\u0142am tu do szczeg\u00f3\u0142owych instrukcji smarowania na gor\u0105co w innych \u017ar\u00f3d\u0142ach. Po och\u0142odzeniu smar rozcieramy korkiem. W terenie nanosimy dobrany do warunk\u00f3w smar odbiciowy na wybran\u0105 d\u0142ugo\u015b\u0107 \u015blizgu, w razie potrzeby reguluj\u0105c smarowanie dodatkow\u0105 warstw\u0105 lub cyklin\u0105.<\/p>\n Podobny spos\u00f3b post\u0119powania mo\u017cna zastosowa\u0107 do nart z \u0142usk\u0105, smaruj\u0105c smarem Polar g\u0142adkie strefy \u015blizgu. W terenie, gdy chcemy zwi\u0119kszy\u0107 ich trzymanie, nanosimy dobrany smar odbiciowy, przede wszystkim na przedni\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 \u015blizgu. Takie smarowanie mo\u017cna r\u00f3wnie\u017c zastosowa\u0107, w razie potrzeby, bez uprzedniego smarowania smarem Polar. Osobn\u0105 kwesti\u0105 jest ewentualne smarowanie \u0142uski, ale o tym innym razem. W ka\u017cdym razie \u2013 \u0142uski NIGDY nie smarowa\u0107 klistrem, jego p\u00f3\u017aniejsze usuwanie b\u0119dzie koszmarem. Smarowanie na gor\u0105co najtwardszym smarem odbiciowym jest r\u00f3wnie\u017c sposobem na zabezpieczenie \u015blizg\u00f3w na okres przechowywania nart po sezonie. Mo\u017cna oczywi\u015bcie stosowa\u0107 tradycyjn\u0105 metod\u0119 zalewania \u015blizg\u00f3w parafin\u0105 na gor\u0105co, trzeba jednak pami\u0119ta\u0107 o starannym oczyszczeniu \u015blizg\u00f3w z pomoc\u0105 rozpuszczalnika przed naniesieniem smaru Polar.<\/p>\n Odpowiem jeszcze na kwesti\u0119 klejenia fok na smarowane narty. Og\u00f3lnie, je\u015bli s\u0105 to smary typu Blue Extra i twardsze, nie trzeba ich przed tym czy\u015bci\u0107, powinno to by\u0107 bezpieczne dla kleju fok. Przy bardziej mi\u0119kkich \u2013 trzeba wpierw oczy\u015bci\u0107 \u015blizgi. NIGDY nie klei\u0107 fok na klister, odradzam te\u017c klejenie na smary zawieraj\u0105ce dodatki takie jak np. fluor.<\/p>\n Minimalny zestaw do zabierania w teren to, jak wida\u0107, 4 smary twarde i 1 czy 2 klistry, plus plastikowa cyklina, korek do smar\u00f3w i termometr. Nie zawsze trzeba zabiera\u0107 ca\u0142y zestaw, tylko to co mo\u017ce by\u0107 wykorzystane zgodnie z przewidywan\u0105 pogod\u0105 i jej ewentualnymi zmianami. Ca\u0142kowity koszt to oko\u0142o 200-250 z\u0142, w dodatku w kolejnych sezonach wydatki b\u0119d\u0105 mniejsze, bo dokupujemy tylko elementy zu\u017cyte. Mo\u017cna do tego jeszcze do\u0142o\u017cy\u0107 ma\u0142y pojemnik rozpuszczalnika do smar\u00f3w, najlepiej w aerozolu lub specjalnych nas\u0105czonych chusteczek. W domu przyda si\u0119 wi\u0119kszy pojemnik, bo okresowo trzeba b\u0119dzie narty czy\u015bci\u0107, zw\u0142aszcza z klistr\u00f3w.<\/p>\n <\/p>\n W tek\u015bcie odnosz\u0119 si\u0119 do smar\u00f3w Swix, bo takich sam u\u017cywam i mam z nimi najwi\u0119cej do\u015bwiadcze\u0144. Mo\u017cna te\u017c skorzysta\u0107 z produkt\u00f3w innych firm, stosowa\u0142em te\u017c lini\u0119 smar\u00f3w twardych Toko czy pojedyncze smary Skigo, kieruj\u0105c si\u0119 wskazaniami producent\u00f3w odno\u015bnie temperatury stosowania i rodzaju \u015bniegu, i by\u0142em do\u015b\u0107 usatysfakcjonowany. Nie polecam kupowania smar\u00f3w dedykowanych zawodnikom (z zawarto\u015bci\u0105 fluoru – przyp.red.): s\u0105 drogie, cz\u0119sto o bardzo w\u0105skich zakresach temperatury, mog\u0105 zawiera\u0107 dodatki niezbyt przyjazne zdrowiu i \u015brodowisku.<\/p>\n Zach\u0119cam do eksperymentowania w tym zakresie, cho\u0107 ta propozycja stosowania smar\u00f3w jest skierowana raczej do tych kt\u00f3rzy maj\u0105 ju\u017c do\u015bwiadczenie w narciarstwie prze\u0142ajowym lub w smarowaniu nart biegowych. Nie trzeba zra\u017ca\u0107 si\u0119 ewentualnymi pierwszymi niepowodzeniami, szybko nabiera si\u0119 odpowiedniego do\u015bwiadczenia. U\u017cycie smar\u00f3w odbiciowych daje najlepsze efekty, gdy mamy do czynienia ze stabiln\u0105, nisk\u0105 temperatur\u0105. W warunkach wiosennych, czasem ju\u017c w lutym, gdy nas\u0142onecznienie jest spore, w Polsce ma si\u0119 do czynienia z du\u017c\u0105 zmienno\u015bci\u0105 warunk\u00f3w \u015bniegowych i w\u00f3wczas dob\u00f3r smarowania mo\u017ce okaza\u0107 si\u0119 zbyt trudny. Wtedy rzeczywi\u015bcie zabranie nart z \u0142usk\u0105 mo\u017ce okaza\u0107 si\u0119 lepszym wyborem. Podobnie zreszt\u0105 jak w warunkach wymagaj\u0105cych u\u017cycia klistr\u00f3w, ze wzgl\u0119du na niedogodno\u015bci zwi\u0105zane z ich stosowaniem.<\/p>\n Tekst traktuje o zastosowaniu smar\u00f3w odbiciowych w narciarstwie prze\u0142ajowym (backcountry, BC). Smarowanie na odbicie stwarza mo\u017cliwo\u015b\u0107 wykorzystania nart z g\u0142adkim \u015blizgiem jako atrakcyjnej alternatywy wobec powszechnie stosowanych nart BC z \u0142usk\u0105 lub wspomo\u017cenia dzia\u0142ania tych ostatnich w razie potrzeby. Prezentowane zasady s\u0105 oparte na do\u015bwiadczeniu doboru smar\u00f3w odbiciowych i ich u\u017cycia specyficznego dla BC.<\/p>\n","protected":false},"author":1555,"featured_media":9341,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[1393,163,570,2081,2080],"class_list":["post-2127","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-narty-biegowe-sprzet","tag-backcountry","tag-smar","tag-smarowanie","tag-smary-odbiciowe","tag-smary-twarde"],"acf":[],"yoast_head":"\nDob\u00f3r smar\u00f3w do warunk\u00f3w<\/h3>\n
\n\n
\n <\/td>\n Rodzaj \u015bniegu<\/td>\n<\/tr>\n \n Temperatura<\/td>\n \u015awie\u017cy<\/td>\n Stary – suchy<\/td>\n Mokry lub ziarnisty (przetransformowany)<\/td>\n<\/tr>\n \n >+5\u00b0C<\/td>\n Universal Klister K22<\/td>\n Universal Klister K22<\/td>\n Universal Klister K22<\/td>\n<\/tr>\n \n 4\u00b0C<\/td>\n Universal Klister K22<\/td>\n Universal Klister K22<\/td>\n Universal Klister K22<\/td>\n<\/tr>\n \n 2\u00b0C<\/td>\n Red Silver V60<\/td>\n Universal Klister K22<\/td>\n Universal Klister K22<\/td>\n<\/tr>\n \n 0\u00b0C<\/td>\n Red Silver V60 lub Violet Special V45<\/td>\n Red Silver V60 lub Violet Special V45<\/td>\n Universal Klister K22<\/td>\n<\/tr>\n \n -2\u00b0C<\/td>\n Blue Extra V40 lub Violet Special V45<\/td>\n Violet Special V45<\/td>\n Silver Universal Klister K21S<\/td>\n<\/tr>\n \n -4\u00b0C<\/td>\n Blue Extra V40<\/td>\n Blue Extra V40 lub Violet Special V45<\/td>\n Silver Universal Klister K21S<\/td>\n<\/tr>\n \n -6\u00b0C<\/td>\n Blue Extra V40<\/td>\n Blue Extra V40<\/td>\n Blue Klister KX30<\/td>\n<\/tr>\n \n -8\u00b0C<\/td>\n Blue Extra V40 + Green V20<\/td>\n Blue Extra V40<\/td>\n Blue Klister KX30<\/td>\n<\/tr>\n \n -10\u00b0C<\/td>\n Green V20<\/td>\n Blue Extra V40 + Green V20<\/td>\n Blue Klister KX30<\/td>\n<\/tr>\n \n -12\u00b0C<\/td>\n Green V20<\/td>\n Green V20<\/td>\n Blue Klister KX30<\/td>\n<\/tr>\n \n -14\u00b0C<\/td>\n Green Special<\/td>\n Green Special<\/td>\n Blue Klister KX30<\/td>\n<\/tr>\n \n -16\u00b0C<\/td>\n Green Special<\/td>\n Green Special<\/td>\n Blue Klister KX30<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n Smarowanie w terenie<\/h3>\n
Ca\u0142o\u015b\u0107 powy\u017cszych operacji nie powinna zaj\u0105\u0107, przy odrobinie wprawy, wi\u0119cej ni\u017c 10 minut, chyba, \u017ce mamy szczeg\u00f3lnego pecha.<\/p>\nSmarowanie na po\u015blizg<\/h3>\n
Smar Polar b\u0119dzie oczywi\u015bcie w swoim zakresie temperatury, poni\u017cej minus kilkunastu stopni, dzia\u0142a\u0107 jako odbiciowy. Konieczne w\u00f3wczas jest zeskrobanie jego nadmiaru cyklin\u0105, plus ewentualnie wyszczotkowanie, aby zapewni\u0107 dobry po\u015blizg. Takie warunki nie s\u0105 jednak obecnie zbyt cz\u0119ste.<\/p>\nUwagi dodatkowe<\/h3>\n
Wykorzystane \u017ar\u00f3d\u0142a<\/h3>\n
\n