{"id":218,"date":"2012-01-12T20:55:51","date_gmt":"2012-01-12T19:55:51","guid":{"rendered":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/blog\/izerski-szlak-cietrzewia-czy-istnieje-tylko-na-mapie-218\/"},"modified":"2024-03-26T10:07:32","modified_gmt":"2024-03-26T09:07:32","slug":"izerski-szlak-cietrzewia-czy-istnieje-tylko-na-mapie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/izerski-szlak-cietrzewia-czy-istnieje-tylko-na-mapie-218\/","title":{"rendered":"Izerski Szlak Cietrzewia – czy istnieje tylko na mapie?"},"content":{"rendered":"
Z pocz\u0105tkiem roku pisali\u015bmy o utworzeniu szlaku narciarskiego prowadz\u0105cego ze Stogu Izerskiego nad \u015awieradowem Zdr\u00f3j do Jakuszyc. Niestety informacja okaza\u0142a si\u0119 przedwczesna, bo mimo zapowiedzi trasa nie jest przecierana maszynowo. Na forach internetowych i w komentarzach narciarzy biegowych wrze…<\/p>\n
O tym, \u017ce G\u00f3ry Izerskie to jedno z najlepszych miejsc do uprawiania narciarstwa biegowego w Polsce i Europie Centralnej, wie niemal ka\u017cdy. Korzystne, z punktu widzenia narciarstwa biegowego, ukszta\u0142towanie terenu, d\u0142ugi sezon z niemal pewnym \u015bniegiem ka\u017cdej zimy i bardzo dobrze utrzymane trasy biegowe w okolicach Jakuszyc, o kt\u00f3re regularnie dba Stowarzyszenie Bieg Piast\u00f3w to g\u0142\u00f3wne powody atrakcyjno\u015bci tego obszaru.<\/p>\n
Wi\u0119kszo\u015b\u0107 mi\u0142o\u015bnik\u00f3w bieg\u00f3wek, kt\u00f3rzy zwykli biega\u0107 po G\u00f3rach Izerskich, ucieszy\u0142o si\u0119 na wie\u015b\u0107 o utworzeniu szlaku prowadz\u0105cego ze Stogu Izerskiego do Jakuszyc, nazwanego Szlakiem Cietrzewia. Utrzymana i maszynowo przygotowana trasa umo\u017cliwi\u0142aby przebycie niemal ca\u0142ego pasma g\u00f3r od p\u00f3\u0142nocy na po\u0142udnie i eksploracj\u0119 obszar\u00f3w dot\u0105d ma\u0142o dost\u0119pnych i przetartych tylko przez zapalonych turyst\u00f3w lubi\u0105cych sobie przeprawy w kopnym \u015bniegu.<\/p>\n
Zach\u0119ceni informacjami prasowymi o szlaku<\/a>, kt\u00f3re ukaza\u0142y si\u0119 tak\u017ce w portalu nabiegowkach.pl, wybrali\u015bmy pierwszy d\u0142ugi weekend roku na dat\u0119 wycieczki na bieg\u00f3wkach ze \u015awieradowa do Jakuszyc. W tym terminie po\u0142owa tras utrzymywanych przez Bieg Piast\u00f3w mia\u0142a by\u0107 zaj\u0119ta z powodu organizacji wy\u015bcig\u00f3w psich zaprz\u0119g\u00f3w. Przewidywali\u015bmy, \u017ce to b\u0119dzie wi\u0105za\u0142o si\u0119 z wielkim t\u0142okiem na parkingach w Jakuszycach<\/a> i pozosta\u0142ych dla ruchu turystycznego trasach biegowych. Z docieraj\u0105cych zewsz\u0105d sygna\u0142\u00f3w wynika\u0142o, \u017ce w tym samym terminie na podobny pomys\u0142 wpad\u0142o tak\u017ce sporo innych biegaczy narciarskich, kt\u00f3rych zainteresowa\u0142 nowy, ciekawy szlak biegowy.<\/p>\n Pierwsza przeszkoda, z kt\u00f3r\u0105 przysz\u0142o nam si\u0119 zmierzy\u0107, to organizacja transportu ze Szklarskiej Por\u0119by pod doln\u0105 stacj\u0119 kolei gondolowej w \u015awieradowie Zdroju, a tak\u017ce powrotu z Jakuszyc do Szklarskiej Por\u0119by po zako\u0144czeniu wycieczki. Niestety nie ma regularnych po\u0142\u0105cze\u0144 autobusowych mi\u0119dzy tymi dwoma miejscowo\u015bciami. W ci\u0105gu dnia przeej\u017cd\u017caj\u0105 przez nie tylko dwa autobusy dalekobie\u017cne.<\/p>\n W normalnych warunkach pokusiliby\u015bmy si\u0119 o powr\u00f3t na nartach, gdy\u017c z Jakuszyc do Bia\u0142ej Doliny – dzielnicy Szklarskiej Por\u0119by przylegaj\u0105cej bezpo\u015brednio do G\u00f3r Izerskich – prowadz\u0105 przynajmniej dwie trasy narciarskie. Jednak w tym terminie biega\u0142y po nich psy i trasy by\u0142y zamkni\u0119te dla ruchu turystycznego.<\/p>\n Z samego rana podstawili\u015bmy na parking w Jakuszycach samoch\u00f3d (op\u0142ata parkingowa 7 z\u0142), aby nim wr\u00f3ci\u0107 po wycieczce. Do \u015awieradowa dostali\u015bmy si\u0119 ze Szklarskiej Por\u0119by busem – taks\u00f3wk\u0105 (koszt w zale\u017cno\u015bci od przewo\u017anika i liczby os\u00f3b to od 70 do 100 z\u0142). Kr\u00f3tka podr\u00f3\u017c dostarczy\u0142a nam porannej dawki emocji, gdy\u017c kierowca z wyra\u017anym zaci\u0119ciem rajdowym dowi\u00f3z\u0142 nas w 20 minut po bia\u0142ej, nieod\u015bnie\u017conej do go\u0142ego asfaltu drodze.<\/p>\n O dziwo nie napotkali\u015bmy t\u0142um\u00f3w przy stacji kolejki gondolowej. Mimo d\u0142ugiego, trzydniowego weekendu i godziny 10:30, przy kasach by\u0142y pustki, a wagoniki odje\u017cd\u017ca\u0142y niepe\u0142ne.<\/p>\n Podro\u017c wagonikiem (22 z\u0142 od osoby doros\u0142ej) trwa kr\u00f3tko i jest komfortowa. Mieli\u015bmy troch\u0119 obaw o narty, kt\u00f3re nale\u017cy pozostawia\u0107 w stojakach na zewn\u0105trz wagonu. Stojaki s\u0105 bardzo p\u0142ytkie i szerokie – dostosowane do nart zjazdowych – przez co, przy ka\u017cdym podmuchu wiatru, mieli\u015bmy wra\u017cenie, \u017ce nasze „deski” wypadn\u0105. Na szcz\u0119\u015bcie sko\u0144czy\u0142o si\u0119 tylko na strachu, narty w ca\u0142o\u015bci wraz z nami dotar\u0142y na g\u00f3r\u0119.<\/p>\n <\/p>\n Co teraz? Kt\u00f3r\u0119dy prowadzi szlak? Nie znale\u017ali\u015bmy drogowskazu informuj\u0105cego o miejscu, w kt\u00f3rym trasa mia\u0142aby si\u0119 rozpoczyna\u0107, cho\u0107 wiedzieli\u015bmy, \u017ce jej start znajduje si\u0119 w pewnej odleg\u0142o\u015bci od g\u00f3rnej stacji kolei gondolowej, ale w kt\u00f3rym miejscu. Zauwa\u017cyli\u015bmy turyst\u00f3w z bieg\u00f3wkami, kt\u00f3rym obs\u0142uga wyci\u0105gu udzieli\u0142a wskaz\u00f3wek jak odnale\u017a\u0107 pocz\u0105tek szlaku. Nale\u017ca\u0142o uda\u0107 si\u0119 w d\u00f3\u0142 na prawo od wyj\u015bcia z g\u00f3rnej stacji. Obs\u0142uga niestety pomin\u0119\u0142a milczeniem stan przygotowania trasy – mo\u017ce o to nikt nie spyta\u0142, mo\u017ce sami nie wiedzieli?<\/p>\n \u00a0<\/p>\n <\/p>\n Pocz\u0105tek by\u0142 trudny, wielkie zaspy, kilkunastometrowe tafle lodu i droga prowadz\u0105ca w d\u00f3\u0142. -To tylko doj\u015bcie do szlaku – pocieszali\u015bmy si\u0119. Mniej do\u015bwiadczeni narciarze zdecydowali si\u0119 schodzi\u0107 bez nart, gdy\u017c zjazd w kopnym \u015bniegu uniemo\u017cliwiaj\u0105cym p\u0142ugowanie<\/a> by\u0142 dla nich zbyt trudny.<\/p>\n <\/p>\n Gdy dotarli\u015bmy do miejsca, w kt\u00f3rym szlak mia\u0142 si\u0119 rozpoczyna\u0107, okaza\u0142o si\u0119, \u017ce tu tak\u017ce nie przyjecha\u0142a \u017cadna maszyna. Rozpoczyna\u0142o si\u0119 \u017cmudne podej\u015bcie w kopnym \u015bniegu. Jedna z pa\u0144, kt\u00f3ra tak jak my planowa\u0142a pokona\u0107 szlak na bieg\u00f3wkach, w tym miejscu zrezygnowa\u0142a i wr\u00f3ci\u0142a na wyci\u0105g.<\/p>\n Na szcz\u0119\u015bcie kto\u015b przed nami ju\u017c t\u0119dy szed\u0142 i zostawi\u0142 \u015blady nart. Nic to – powtarzali\u015bmy sobie – widocznie ratrak je\u017adzi od drugiej strony i tu nie dojecha\u0142. Domy\u015blili\u015bmy si\u0119, \u017ce mia\u0142 to by\u0107 ratrak, bo w kilku miejscach, w kt\u00f3rych wywia\u0142o \u015bnieg, na szerokich taflach lodu widnia\u0142y szerokie i wyra\u017ane \u015blady g\u0105sienic ratraka. Czyli ju\u017c t\u0119dy przeje\u017cd\u017ca\u0142.<\/p>\n Dalej trasa prowadzi\u0142a od Prze\u0142\u0119czy \u0141\u0105cznik, Drog\u0105 Telefoniczn\u0105, przez Polan\u0119 Izersk\u0105 i Hal\u0119 Izersk\u0105 do schroniska Chatka G\u00f3rzyst\u00f3w, zat\u0142oczonego tak, \u017ce nawet ci\u0119\u017cko by\u0142o wej\u015b\u0107 do \u015brodka. Wypili\u015bmy herbat\u0119 w termosu stoj\u0105c w przej\u015bciu obok toalet i ruszli\u015bmy dalej. Kolejny odcinek wi\u00f3d\u0142 przez Kobyl\u0105 \u0141\u0105k\u0119, Osad\u0119 Orle (do Stacji Turystycznej nawet nie pr\u00f3bowali\u015bmy wchodzi\u0107 widz\u0105c t\u0142umy przed schroniskiem). Dalej „spacer\u00f3wk\u0105” przez Rozdro\u017ce pod Dzia\u0142em Izerskim dotarli\u015bmy do Jakuszyc.<\/p>\n Na Drodze Telefonicznej, kompletnie nie przetartej, brodzili\u015bmy w kopnym, si\u0119gaj\u0105cym ponad kostki \u015bniegu. Dogonili\u015bmy tylko turyst\u0119, kt\u00f3ry na szlak wybra\u0142 si\u0119 chwil\u0119 przed nami, poza tym – pusto. Od Polany Izerskiej do Chatki G\u00f3rzyst\u00f3w w sumie spotkali\u015bmy pod\u0105\u017caj\u0105cych w odwrotnym kierunku kilkunastu \u015bmia\u0142k\u00f3w. Trasa na tym odcinku nadal nie przygotowana, kilka nier\u00f3wnych \u015blad\u00f3w to dzie\u0142o turyst\u00f3w.<\/p>\n \u00a0<\/p>\n \u00a0<\/p>\n Od Chatki G\u00f3rzyst\u00f3w, przez Kobyl\u0105 \u0141\u0105k\u0119 do Stacji Turystycznej Orle, trasa w wi\u0119kszo\u015bci udeptana przez turyst\u00f3w na nartach, t\u0142umy kt\u00f3re t\u0119dy przesz\u0142y, ubi\u0142y szerok\u0105 i tward\u0105 tras\u0119. Niestety bez wyra\u017anego toru do techniki klasycznej. Trasa cz\u0119\u015bciowo zadeptana przez turyst\u00f3w pieszych. Dopiero w miejscu, w kt\u00f3rym droga odbija w kierunku mostku na Izerce, w ko\u0144cu znale\u017ali\u015bmy si\u0119 na trasie przygotowanej przez ratraki i a\u017c do samych Jakuszyc mogli\u015bmy si\u0119 porusza\u0107 po bardzo zat\u0142oczonej, lecz dobrze przygotowanej drodze.<\/p>\n Zdziwi\u0142 mnie brak oznacze\u0144 na szlaku. By\u0142em przekonany, \u017ce znajdziemy znaki w postaci odbicia \u0142apki cietrzewia, kt\u00f3re mia\u0142y prowadzi\u0107 turyst\u00f3w. Nawet je\u017celi kto\u015b je umie\u015bci\u0142 na trasie, to nie zauwa\u017cyli\u015bmy ich. Je\u015bli trasa mia\u0142aby poprowadzony tor, w\u00f3wczas oznakowanie nie jest tak istotne. Jednak gdy nie ma wyra\u017anie ubitej \u015bcie\u017cki, osoby mniej obeznane w terenie, mog\u0105 zwyczajnie si\u0119 zgubi\u0107.<\/p>\n I tak, i nie. Trasa z pewno\u015bci\u0105 jest bardzo urokliwa. W dzie\u0144 naszej wyprawy mocno wia\u0142o, \u015bnie\u017cy\u0142o i by\u0142a mg\u0142a. Nie mieli\u015bmy okazji podziwia\u0107 widok\u00f3w. Na szlaku panowa\u0142 spok\u00f3j, po t\u0142umach narciarzy, do kt\u00f3rych przywykli\u015bmy w okolicach Polany Jakuszyckiej, kilometry bez \u017cywej duszy na Drodze Telefonicznej, by\u0142y mi\u0142\u0105 odmian\u0105. Nieska\u017cona maszynowym \u015bladem trasa, po kt\u00f3rej mo\u017cna oddawa\u0107 si\u0119 czystej turystyce, ma sw\u00f3j urok.<\/p>\n Jednak nie tego si\u0119 spodziewali\u015bmy. Nastawili\u015bmy si\u0119 na bieg po wyci\u015bni\u0119tym torze, a nie spokojny marsz w kopnym \u015bniegu. Na turystyczny spacer trzeba ubra\u0107 si\u0119 cieplej, za\u0142o\u017cy\u0107 wysokie stuptuty. Te osoby z naszej ekipy, kt\u00f3re nastawi\u0142y si\u0119 na bieg, niestety zmarz\u0142y i zmaga\u0142y si\u0119 ze \u015bniegiem wpadaj\u0105cym do but\u00f3w.<\/p>\n Rozumiem, \u017ce z wa\u017cnych powod\u00f3w, w tym bardzo ci\u0119\u017ckich warunk\u00f3w atmosferycznych, szlak mo\u017ce czasowo nie by\u0107 przygotowywany. Kiedy jednak szlak powinien by\u0107 przetarty, je\u015bli nie w zimowy d\u0142ugi weekend.<\/p>\n W moim przekonaniu kampania informuj\u0105ca o uruchomieniu szlaku i jego gotowo\u015bci by\u0142a falstartem. W biuletynie Urz\u0119du Miejskiego \u015awieradowa Zdroju ze stycznia 2012 roku Burmistrz Roland Marciniak napisa\u0142: Wydaje mi si\u0119, \u017ce u\u017cycie formy dokonanej w wypowiedzi pana Burmistrza jest przedwczesne, nie wystarczy wytyczy\u0107 szlak na mapie. Wystosowa\u0142em zapytania o to do dzia\u0142u marketingu Ski&Sun – operatora kolejki gondolowej odpowiedzialnej za utrzymanie szlaku w pobli\u017cu Stogu Izerskiego, jak te\u017c do Referatu Promocji Gminy, Turystyki, Kultury i Sportu \u015awieradowa Zdroju. Zapyta\u0142em m.in. o to, dlaczego prowadzona jest promocja szlaku, skoro on jeszcze nie istnieje w rzeczywisto\u015bci, kiedy szlak zacznie by\u0107 przecierany maszynowo, jak te\u017c gdzie narciarze mog\u0105 uzyska\u0107 aktualne informacje o tym, czy szlak jest przygotowany, czy nie.<\/p>\n Tego samego dnia nadesz\u0142a odpowied\u017a od Ski&Sun:<\/p>\n Szlak by\u0142 zak\u0142adany po raz ostatni 02 stycznia. Sprz\u0119t przystosowany do zak\u0142adania szlaku musieli\u015bmy 04 stycznia odda\u0107 na serwis. W mi\u0119dzyczasie mia\u0142y miejsce obfite opady \u015bniegu, co w po\u0142\u0105czeniu z silnym wiatrem uniemo\u017cliwi\u0142o przecieranie szlaku ma\u0142ym skuterem. Ponowne przetarcie odb\u0119dzie si\u0119 jutro <\/em>(czyli 13 stycznia 2011 – przypis redakcji) od godz. 8:00 bez zak\u0142adania \u015bladu do stylu klasycznego. Ze strony SKI&SUN \u015awierad\u00f3w-Zdr\u00f3j o fakcie przetarcia szlaku i za\u0142o\u017cenia \u015bladu b\u0119dziemy informowa\u0107 na stronie www.skisun.pl<\/a><\/em> – napisa\u0142 Jan Jakub Jakubowski Dyrektor Zarz\u0105dzaj\u0105cy z marketingu Ski&Sun.<\/p>\nJak poradzi\u0107 sobie z transportem?<\/h3>\n
\n
Kt\u00f3r\u0119dy prowadzi Szlak Cietrzewia?<\/h3>\n
Czy tak ci\u0119\u017cko b\u0119dzie na ca\u0142ym szlaku?<\/h3>\n
Jakie warunki panowa\u0142y na szlaku?<\/h3>\n
Podoba\u0142o si\u0119?<\/h3>\n
Falstart<\/h3>\n
27 grudnia podpisali\u015bmy umowy z kolej\u0105 gondolow\u0105, Chatk\u0105 G\u00f3rzyst\u00f3w i Andrzejem Malickim na zak\u0142adanie i utrzymanie tras narciarstwa biegowego. O ile Zaj\u0119cznik mia\u0142 ju\u017c w przesz\u0142o\u015bci wytyczane \u015blady, o tyle po\u0142\u0105czenie Stogu Izerskiego z Chatk\u0105 i Orlem jest historycznym wydarzeniem w dziejach narciarstwa izerskiego. \u015awierad\u00f3w do\u0142\u0105czy\u0142 do systemu tras jakuszyckich<\/strong>.<\/em><\/p>\n
O do\u0142\u0105czeniu tej cz\u0119\u015bci G\u00f3r Izerskich do tras jakuszyckich mo\u017cna b\u0119dzie powiedzie\u0107 dopiero wtedy, gdy narciarze, p\u0142ac\u0105c niema\u0142e pieni\u0105dze za przejazd do \u015awieradowa i wjazd na St\u00f3g Izerski, b\u0119d\u0105 pewni, \u017ce na g\u00f3rze znajd\u0105 przygotowan\u0105 tras\u0119 na ca\u0142ej d\u0142ugo\u015bci.<\/p>\nCo na to odpowiedzialni za Szlak Cietrzewia?<\/h3>\n