{"id":906,"date":"2014-06-29T06:24:13","date_gmt":"2014-06-29T04:24:13","guid":{"rendered":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/blog\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/"},"modified":"2014-06-29T06:24:13","modified_gmt":"2014-06-29T04:24:13","slug":"koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/","title":{"rendered":"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza"},"content":{"rendered":"

W kilku pa\u0144stwach europejskich trwa renesans kolei, kt\u00f3re ciesz\u0105 si\u0119 popularno\u015bci\u0105 r\u00f3wnie\u017c w\u015br\u00f3d narciarzy. By tak si\u0119 sta\u0142o w Polsce, nasze koleje musz\u0105 ca\u0142kowicie zmieni\u0107 podej\u015bcie do pasa\u017cer\u00f3w. Oto kilka najwa\u017cniejszych warunk\u00f3w komfortowej podr\u00f3\u017cy.<\/p>\n

To, co w ostatnich 25 latach sta\u0142o si\u0119 z polsk\u0105 kolej\u0105, to wr\u0119cz podr\u0119cznikowy przyk\u0142ad, jak nie nale\u017cy zarz\u0105dza\u0107 kolej\u0105. Niedofinansowanie infrastruktury (w wyniku czego z roku na rok spadaj\u0105 pr\u0119dko\u015bci jazdy), rozbicie przedsi\u0119biorstwa PKP na wiele sp\u00f3\u0142ek, kt\u00f3re wzajemnie nie honoruj\u0105 bilet\u00f3w ani nie tworz\u0105 sp\u00f3jnego rozk\u0142adu jazdy oraz pseudooszcz\u0119dno\u015bci poprzez wycinanie kolejnych po\u0142\u0105cze\u0144 \u2013 wszystko to sprawia, \u017ce Polacy stracili zaufanie do tego \u015brodka transportu. Tymczasem kolej to skomplikowany system, kt\u00f3ry \u2013 \u017ceby dobrze dzia\u0142a\u0142 \u2013 musi spe\u0142nia\u0107 wiele warunk\u00f3w.<\/p>\n

Patrz\u0105c na zegarek<\/h2>\n

Najwa\u017cniejszym z nich s\u0105 dostosowane do pasa\u017cera rozk\u0142ady jazdy i atrakcyjne czasy przejazd\u00f3w<\/strong>. Czas przejazdu musi by\u0107 kr\u00f3tszy lub por\u00f3wnywalny do czasu jazdy samochodem. Same czasy jazdy to jednak nie wszystko.<\/p>\n

\"doJednym z powod\u00f3w, dlaczego wi\u0119kszo\u015b\u0107 os\u00f3b podr\u00f3\u017cuje w\u0142asnym samochodem, jest mo\u017cliwo\u015b\u0107 elastycznego planowania swojego czasu pobytu. Kiedy mamy 4 poci\u0105gi powrotne \u2013 np. jeden o 13.18, drugi o 17.57, trzeci o 19.22, a czwarty o 23.26 i jeste\u015bmy narciarzami, to pierwszy poci\u0105g b\u0119dzie za wcze\u015bnie, drugi w wi\u0119kszo\u015bci przypadk\u00f3w za p\u00f3\u017ano (w czasie kr\u00f3tkich zimowych dni, ko\u0144cz\u0105cych si\u0119 o 15). Trzeci b\u0119dzie z kolei za wczesny dla piechur\u00f3w w\u0119druj\u0105cych po g\u00f3rach latem. Czwartym pojad\u0105 tylko ci, kt\u00f3rzy maj\u0105 wykupione miejsca sypialne. Zagraniczne koleje znalaz\u0142y prze\u0142omowe rozwi\u0105zanie. Dosz\u0142y do wniosku, \u017ce jedynym sposobem zapewnienia tury\u015bcie mo\u017cliwo\u015bci elastycznego planowania czasu jest stworzenie cyklicznego rozk\u0142adu jazdy<\/strong>. Polega on na tym, \u017ce poci\u0105gi odje\u017cd\u017caj\u0105 w regularnych odst\u0119pach czasu<\/strong>.
Najlepiej system ten funkcjonuje w Szwajcarii, gdzie we wszystkich g\u0142\u00f3wnych kierunkach poci\u0105gi wyje\u017cd\u017caj\u0105 co 30 minut, w mniej wa\u017cnych co 60 , a w najmniej wa\u017cnych co 120 minut. Kiedy sprawdzimy po\u0142\u0105czenia z Berna do alpejskiego kurortu Interlaken, to stwierdzimy, \u017ce mi\u0119dzy godz. 6.04 a 21.04 poci\u0105gi je\u017cd\u017c\u0105 regularnie zawsze cztery minuty po pe\u0142nej godzinie. Ale, co ciekawe, kilka razy w ci\u0105gu dnia poci\u0105g jedzie r\u00f3wnie\u017c 34 minuty po pe\u0142nej godzinie.
Turysta nie musi wi\u0119c dostosowywa\u0107 swojego powrotu do rozk\u0142adu jazdy, lecz mo\u017ce wr\u00f3ci\u0107 wtedy, kiedy jest to dla niego najodpowiedniejsze. Na przyk\u0142ad planowa\u0142, \u017ce b\u0119dzie wraca\u0142 oko\u0142o 17, ale zmieni\u0142 plany, wcze\u015bniej zszed\u0142 z trasy i wraca ju\u017c o 16.<\/p>\n

Cykliczny rozk\u0142ad jazdy ma jeszcze jedn\u0105 zalet\u0119. Godzin odjazd\u00f3w \u201e13.18, 17.57, 19.22 i 23.26″ nikt nie jest w stanie zapami\u0119ta\u0107. Tymczasem prosta informacja, \u017ce poci\u0105g odje\u017cd\u017ca co godzin\u0119 np. o 14.04, 15.04, 16.04, 17.04, 18.04 itd. jest \u0142atwa do zapami\u0119tania i jest jednym ze sposob\u00f3w budowania przyjaznego wizerunku kolei. Cykliczny rozk\u0142ad jazdy z powodzeniem funkcjonuje r\u00f3wnie\u017c po po\u0142udniowej stronie Tatr \u2013 na linii Tatrza\u0144skiej Kolei Elektrycznej, kursuj\u0105cej z Popradu do Szczyrbskiego Jeziora i Tatrza\u0144skiej \u0141omnicy.<\/p>\n

Zagraniczne do\u015bwiadczenia wykaza\u0142y, \u017ce uruchomienie takiej ilo\u015bci poci\u0105g\u00f3w przyci\u0105ga wielu nowych pasa\u017cer\u00f3w<\/strong>, kt\u00f3rzy wcze\u015bniej podr\u00f3\u017cowali swoimi samochodami. Linia kolejowa staje si\u0119 dzi\u0119ki temu bardziej rentowana ni\u017c wtedy, kiedy jedzie po niej zaledwie kilka poci\u0105g\u00f3w na dob\u0119. Wszystko to wynika z koszt\u00f3w sta\u0142ych \u2013 do obs\u0142ugi linii po kt\u00f3rej jedzie 5 czy 20 par poci\u0105g\u00f3w na dob\u0119 potrzeba dok\u0142adnie tylu samo dy\u017curnych ruchu i trzeba na jej utrzymanie wyk\u0142ada\u0107 dok\u0142adnie tyle samo \u015brodk\u00f3w.<\/p>\n

\"przesiadka\"W przypadku planowania system\u00f3w transportowych nale\u017cy pami\u0119ta\u0107 o skomunikowaniu r\u00f3\u017cnych rodzaj\u00f3w transportu<\/strong>. Na niewiele bowiem zda si\u0119 bardzo szybki poci\u0105g z Krakowa do Zakopanego, je\u017celi w ci\u0105gu 10 minut od przyjazdu do Zakopanego nie b\u0119d\u0105 wyje\u017cd\u017ca\u0107 spod budynku dworca autobusy we wszystkich g\u0142\u00f3wnych kierunkach (np. do Ku\u017anic \u2013 pod kolejk\u0119 na Kasprowy czy na tras\u0119 COSu lub do Ko\u015bcieliska na trasy biegowe) albo kiedy w Poroninie lub w Nowym Targu nie zostanie zaplanowana przesiadka na autobus do Bia\u0142ki Tatrza\u0144skiej. Autobusy takie musz\u0105 spe\u0142nia\u0107 odpowiednie wymogi. Powinno by\u0107 w nich miejsce na narty, a latem na rowery. Powinny by\u0107 wreszcie na tyle pojemne, by zmie\u015bcili si\u0119 w nich wszyscy, kt\u00f3rzy chc\u0105 jecha\u0107 w danym kierunku.<\/p>\n

Zagl\u0105daj\u0105c do portfela<\/h2>\n

Kiedy zapewnione s\u0105 przyjazne rozk\u0142ady jazdy, trzeba stworzy\u0107 dobr\u0105 ofert\u0119 taryfow\u0105<\/strong>. Dzi\u015b polski narciarz jad\u0105cy po hipotetycznej trasie Gniezno \u2013 Pozna\u0144 \u2013 Jakuszyce w skrajnym przypadku musi kupi\u0107 bilety a\u017c trzech r\u00f3\u017cnych przewo\u017anik\u00f3w (Kolei Wielkopolskich na odcinek Gniezno-Pozna\u0144, PKP IC na odcinek Pozna\u0144 \u2013 Wroc\u0142aw, Przewoz\u00f3w Regionalnych na odcinek Wroc\u0142aw \u2013 Jakuszyce)! Tak skonstruowana polityka taryfowa sprawia, \u017ce poci\u0105giem pojad\u0105 ju\u017c tylko totalni fanatycy kolejowi, a wszyscy inni na sam\u0105 my\u015bl o podr\u00f3\u017cy poci\u0105giem dostan\u0105 dreszczy.
Tymczasem przemy\u015blana polityka taryfowa powinna i\u015b\u0107 w zupe\u0142nie odwrotnym kierunku \u2013 do integracji wszystkich \u015brodk\u00f3w transportu<\/strong>, kt\u00f3rymi podr\u00f3\u017cny b\u0119dzie jecha\u0142. I tak ju\u017c w automacie biletowym na dworcu w szwajcarskim Bernie mo\u017cna kupi\u0107 bilet, z kt\u00f3rym dotrzemy z przesiadkami (nawet na autobusy czy statek je\u017celi tego zapragniemy) do o\u015brodka narciarskiego Grindelwald. Bilet taki jest jednocze\u015bnie biletem na kolejk\u0119 linow\u0105.<\/p>\n

Koleje szwajcarskie przygotowa\u0142y fantastyczn\u0105 ofert\u0119 dla narciarzy \u201eSnow&Rail” , kt\u00f3ra daje 20% zni\u017ck\u0119 na przejazd kolej\u0105, ale r\u00f3wnie\u017c 20% zni\u017cki na karnet narciarski w 40 najwa\u017cniejszych o\u015brodkach zjazdowych. Narciarz otrzymuje po przybyciu do o\u015brodka karnet na wyci\u0105gi (bilety kolejowe s\u0105 inne ni\u017c karnety odczytywane przez bramki wyci\u0105g\u00f3w, dlatego konieczna jest wymiana albo w kasie kolejki linowej, albo w niekt\u00f3rych przypadkach ju\u017c u konduktora). W rezultacie w ka\u017cdy weekend szwajcarskie poci\u0105gi pe\u0142ne s\u0105 narciarzy, a nierzadkie s\u0105 widoki, kiedy narciarze zjazdowi (!) jad\u0105 ju\u017c w poci\u0105gu w swoich grubych butach (mnie, jako narciarzowi biegowemu, jest ich wtedy zawsze \u017cal).
\"wPodobne my\u015blenie obserwujemy w Czechach. Koleje czeskie, b\u0119d\u0105ce najlepszym systemem kolejowym w pa\u0144stwach postkomunistycznych, tworz\u0105 podobny program pod nazw\u0105 \u201e\u010cD Ski”, w kt\u00f3rym bierze udzia\u0142 9 o\u015brodk\u00f3w narciarskich w Czechach, a nawet 2 na S\u0142owacji.
Koleje czeskie oferuj\u0105 opr\u00f3cz tego ca\u0142y szereg atrakcyjnych zni\u017cek,<\/strong> przeznaczonych dla praktycznie ka\u017cdego pasa\u017cera. S\u0105 to na przyk\u0142ad bilety grupowe (gdzie zni\u017cka dla 2 pasa\u017cera wynosi 25%, a dla ka\u017cdego kolejnego 50%), ta\u0144sze bilety powrotne, bilety dla sta\u0142ych klient\u00f3w na podstawie specjalnej karty, a nawet weekendowe bilety na ca\u0142\u0105 sie\u0107 Kolei Czeskich za 650 koron (100 z\u0142otych) dla 2 doros\u0142ych i 3 dzieci. W takiej sytuacji podr\u00f3\u017cowanie w\u0142asnym samochodem jest po prostu nieop\u0142acalne.<\/p>\n

Komfort podr\u00f3\u017cy<\/h2>\n

Rozk\u0142ady jazdy i korzystna oferta taryfowa to warunki konieczne. Kiedy s\u0105 one spe\u0142nione, nale\u017cy jeszcze pomy\u015ble\u0107 o wygodzie i ergonomii<\/strong> tak, \u017ceby podr\u00f3\u017c by\u0142a przyjemno\u015bci\u0105. Bardzo wa\u017cne jest zapewnienie jak najkr\u00f3tszych przej\u015b\u0107<\/strong> mi\u0119dzy transportem miejskim a dworcem, a tak\u017ce mi\u0119dzy peronami. O kr\u00f3tkich dystansach my\u015bli si\u0119 ju\u017c na etapie projektowania stacji czy ich przebudowy (o tym, \u017ce do Polski takie my\u015blenie nie dotar\u0142o \u0142atwo przekona\u0107 si\u0119 na nowym \u201edworcu” w Poznaniu). Natomiast w codziennym ruchu jedn\u0105 z podstawowych zasad jest organizowanie przesiadek mi\u0119dzy poci\u0105gami na tych samych peronach. Kiedy jedziemy na przyk\u0142ad z Wiednia do Schladming (i dalej autobusem do Ramsau), to musimy przesi\u0105\u015b\u0107 si\u0119 w miejscowo\u015bci Bruck an der Mur. B\u0119dziemy mie\u0107 7 minut na przesiadk\u0119, co jest jednak wystarczaj\u0105ce, poniewa\u017c drugi poci\u0105g b\u0119dzie sta\u0142 na tym samym peronie<\/strong>, tylko po przeciwnej kraw\u0119dzi peronu. Wtedy okazuje si\u0119, \u017ce 7 minut to bardzo du\u017co czasu na przesiadk\u0119, tym bardziej, \u017ce koleje austriackie szczyc\u0105 si\u0119 97% punktualno\u015bci\u0105.<\/p>\n

Zdarza si\u0119 jednak, \u017ce w tym samym czasie przyje\u017cd\u017ca kilka skomunikowanych poci\u0105g\u00f3w i niekt\u00f3re musz\u0105 zatrzyma\u0107 si\u0119 przy r\u00f3\u017cnych peronach. Koleje szwajcarskie przebudowuj\u0105 swoje stacje w ten spos\u00f3b, \u017ceby wsz\u0119dzie, gdzie jest to mo\u017cliwe eliminowa\u0107 schody i zast\u0119powa\u0107 je rampami<\/strong> (pochylniami). Austriacy tkwi\u0105 przy bardziej zawodnych windach na ka\u017cdym peronie. W obu pa\u0144stwach na wielu stacjach mo\u017cna znale\u017a\u0107 w\u00f3zki<\/strong> podobne jak na lotniskach, na kt\u00f3re mo\u017cna zapakowa\u0107 swoje walizki. W\u00f3zki te fantastycznie dzia\u0142aj\u0105 na lotnisku w Zurychu. Wysiadamy z samolotu i z tym samym w\u00f3zkiem idziemy a\u017c na peron, sk\u0105d wsiadamy od razu bez konieczno\u015bci przesiadki do poci\u0105gu IC \u2013 np. do Bazylei, Berna czy Genewy.<\/p>\n

\"uchwyty\"Szwajcarskie koleje uruchomi\u0142y chyba jako jedyne na \u015bwiecie us\u0142ug\u0119 przewozu baga\u017cu<\/strong>. Lec\u0105c samolotem do Szwajcarii, mo\u017cna nada\u0107 baga\u017c bezpo\u015brednio do stacji kolejowej, do kt\u00f3rej podr\u00f3\u017cujemy. R\u00f3wnie\u017c podr\u00f3\u017cuj\u0105c po Szwajcarii mo\u017cemy na jednym z 47 dworc\u00f3w nada\u0107 rano baga\u017c, by odebra\u0107 go tego samego dnia wieczorem w zupe\u0142nie innym miejscu. Bardzo popularn\u0105 us\u0142ug\u0105 jest mo\u017cliwo\u015b\u0107 nadania baga\u017cu na dworcu z kilkudniowym wyprzedzeniem, kt\u00f3ry b\u0119dzie na nas czeka\u0142… w hotelu czy pod dowolnym wskazanym adresem. Jest to szczeg\u00f3lnie wygodna opcja dla narciarzy zjazdowych czy dla rodzin z dzie\u0107mi.
Podr\u00f3\u017c austriackimi czy szwajcarskimi poci\u0105gami to prawdziwa przyjemno\u015b\u0107. S\u0105 w nich wyznaczone i dobrze oznaczone miejsca do przewozu rower\u00f3w, kt\u00f3re zim\u0105 staj\u0105 si\u0119 przewo\u017an\u0105 narciarni\u0105<\/strong> (wystarczy haki rowerowe zamieni\u0107 na uchwyty stabilizuj\u0105ce narty). Ciche i szybkie sk\u0142ady s\u0105 miejscem, gdzie mo\u017cna odpocz\u0105\u0107. Jak dobrze wiemy, bezruch jest problemem dla dzieci. Dlatego w austriackich sk\u0142adach railjet (kt\u00f3re od najnowszego rozk\u0142adu jazdy je\u017cd\u017c\u0105 r\u00f3wnie\u017c po Czechach) s\u0105 telewizory, na kt\u00f3rych wy\u015bwietlane s\u0105 bajki i programy edukacyjne dla dzieci. W szwajcarskich poci\u0105gach norm\u0105 natomiast jest ma\u0142y plac zabaw<\/strong>.<\/p>\n

Dope\u0142nieniem tego wszystkiego powinny by\u0107 udogodnienia tworzone przez administrator\u00f3w tras biegowych<\/strong>. Dobrze, kiedy przy trasie s\u0105 szafki, gdzie mo\u017cna schowa\u0107 ciep\u0142e ubrania czy inne rzeczy, kt\u00f3re nie b\u0119d\u0105 akurat potrzebne podczas biegu. Dobrze by\u0142oby gdyby przy trasach znajdowa\u0142y si\u0119 czyste prysznice, z kt\u00f3rych skorzystaliby biegacze biegaj\u0105cy bardziej ambitnie. Takie rozwi\u0105zania mo\u017cna znale\u017a\u0107 mi\u0119dzy innymi na austriackim lodowcu Dachstein.<\/p>\n

Science fiction?<\/h2>\n

Powy\u017csze dla polskiego pasa\u017cera mo\u017ce brzmie\u0107 jak opowie\u015b\u0107 ze \u015bwiata fantasy. S\u0105 jednak pewne oznaki pocz\u0105tku ko\u0144ca zapa\u015bci kolei w Polsce. Po latach niefinansowania infrastruktury w ko\u0144cu zacz\u0119to intensywnie remontowa\u0107 tory, dzi\u0119ki czemu za kilka lat mo\u017cna b\u0119dzie podr\u00f3\u017cowa\u0107 z przyzwoit\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105 mi\u0119dzy najwi\u0119kszymi miastami. S\u0105 te\u017c pierwsze oznaki odzyskiwania zaufania do kolei \u2013 warszawska Szybka Kolej Miejska czy Koleje Mazowieckie co roku przewo\u017c\u0105 coraz wi\u0119cej pasa\u017cer\u00f3w. Wielkim sukcesem okaza\u0142y si\u0119 r\u00f3wnie\u017c nowe po\u0142\u0105czenia Kolei Wielkopolskich, realizowane nowymi poci\u0105gami po niedawno wyremontowanych torach. By\u0107 mo\u017ce kiedy\u015b pojedziemy na bieg\u00f3wki szybkim i wygodnym poci\u0105giem do Zakopanego, w Beskid Wyspowy, Bieszczady czy do Jakuszyc.<\/p>\n

W nast\u0119pnym odcinku opisz\u0119, gdzie warto jecha\u0107 na bieg\u00f3wki poci\u0105giem. <\/p>\n

Zdj\u0119cia wykona\u0142em w Tatrach s\u0142owackich. Rozk\u0142ad jazdy pochodzi ze strony kolei szwajcarskich www.sbb.ch.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W kilku pa\u0144stwach europejskich trwa renesans kolei, kt\u00f3re ciesz\u0105 si\u0119 popularno\u015bci\u0105 r\u00f3wnie\u017c w\u015br\u00f3d narciarzy. By tak si\u0119 sta\u0142o w Polsce, nasze koleje musz\u0105 ca\u0142kowicie zmieni\u0107 podej\u015bcie do pasa\u017cer\u00f3w. Oto kilka najwa\u017cniejszych warunk\u00f3w komfortowej podr\u00f3\u017cy.<\/p>\n","protected":false},"author":1547,"featured_media":5583,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[9],"tags":[1079,943,112,114,1085,1081,1103,1104,1105,709],"class_list":["post-906","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-z-zycia","tag-austria","tag-bialka-tatrzanska","tag-czechy","tag-jakuszyce","tag-kolej","tag-pkp","tag-pociag","tag-slowacja","tag-szwajcaria","tag-zakopane"],"acf":[],"yoast_head":"\nKolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"pl_PL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"W kilku pa\u0144stwach europejskich trwa renesans kolei, kt\u00f3re ciesz\u0105 si\u0119 popularno\u015bci\u0105 r\u00f3wnie\u017c w\u015br\u00f3d narciarzy. By tak si\u0119 sta\u0142o w Polsce, nas\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"nabiegowkach.pl\" \/>\n<meta property=\"article:publisher\" content=\"https:\/\/www.facebook.com\/nabiegowkach\" \/>\n<meta property=\"article:author\" content=\"http:\/\/www.facebook.com\/groups\/nartorolki.poznan\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2014-06-29T04:24:13+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2014\/06\/55a9ec53054b140fa3784d6b9508fcf5.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1200\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"800\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Piotr Manowiecki\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Napisane przez\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Piotr Manowiecki\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Szacowany czas czytania\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"10 minut\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/\"},\"author\":{\"name\":\"Piotr Manowiecki\",\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/person\/fd622d2423fe8050faf0d8cd79ee8fe5\"},\"headline\":\"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza\",\"datePublished\":\"2014-06-29T04:24:13+00:00\",\"dateModified\":\"2014-06-29T04:24:13+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/\"},\"wordCount\":1908,\"commentCount\":1,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#organization\"},\"keywords\":[\"Austria\",\"bia\u0142ka tatrza\u0144ska\",\"Czechy\",\"Jakuszyce\",\"Kolej\",\"PKP\",\"poci\u0105g\",\"s\u0142owacja\",\"szwajcaria\",\"zakopane\"],\"articleSection\":[\"Z \u017cycia\"],\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"CommentAction\",\"name\":\"Comment\",\"target\":[\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/#respond\"]}]},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/\",\"url\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/\",\"name\":\"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#website\"},\"datePublished\":\"2014-06-29T04:24:13+00:00\",\"dateModified\":\"2014-06-29T04:24:13+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Strona g\u0142\u00f3wna\",\"item\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/\",\"name\":\"nabiegowkach.pl\",\"description\":\"portal mi\u0142o\u015bnik\u00f3w narciarstwa biegowego\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"pl-PL\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#organization\",\"name\":\"nabiegowkach.pl\",\"url\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2024\/04\/logo-nabiegowkach-pl-1200x1200px-biale-tlo.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2024\/04\/logo-nabiegowkach-pl-1200x1200px-biale-tlo.png\",\"width\":1200,\"height\":1200,\"caption\":\"nabiegowkach.pl\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/logo\/image\/\"},\"sameAs\":[\"https:\/\/www.facebook.com\/nabiegowkach\"]},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/person\/fd622d2423fe8050faf0d8cd79ee8fe5\",\"name\":\"Piotr Manowiecki\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2024\/05\/piotr-manowiecki-1_uwp_avatar_thumb.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2024\/05\/piotr-manowiecki-1_uwp_avatar_thumb.jpg\",\"caption\":\"Piotr Manowiecki\"},\"description\":\"Popularyzator narciarstwa backcountry. Po przeprowadzce do Poznania za\u0142o\u017cy\u0142 grup\u0119 Nartorolki Pozna\u0144. Wcze\u015bniej pracowa\u0142 w Urz\u0119dzie Miasta Zakopane. By\u0142 koordynatororem inicjatywy spo\u0142ecznej Poci\u0105g-autobus-g\u00f3ry, zabiegaj\u0105cej o budow\u0119 linii kolejowej Pod\u0142\u0119\u017ce-Piekie\u0142ko i o odbudow\u0119 systemu transportu publicznego na Podhalu. Dzia\u0142a\u0142 w Podhala\u0144skim Alarmie Smogowym, by\u0142 te\u017c wsp\u00f3\u0142za\u0142o\u017cycielem (zamkni\u0119tego) bloga \\\"Bieg\u00f3wki pod Tatrami\\\".\",\"sameAs\":[\"http:\/\/www.facebook.com\/groups\/nartorolki.poznan\"],\"url\":\"https:\/\/nabiegowkach.pl\/uzytkownik\/piotrrr\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO Premium plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/","og_locale":"pl_PL","og_type":"article","og_title":"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza","og_description":"W kilku pa\u0144stwach europejskich trwa renesans kolei, kt\u00f3re ciesz\u0105 si\u0119 popularno\u015bci\u0105 r\u00f3wnie\u017c w\u015br\u00f3d narciarzy. By tak si\u0119 sta\u0142o w Polsce, nas","og_url":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/","og_site_name":"nabiegowkach.pl","article_publisher":"https:\/\/www.facebook.com\/nabiegowkach","article_author":"http:\/\/www.facebook.com\/groups\/nartorolki.poznan","article_published_time":"2014-06-29T04:24:13+00:00","og_image":[{"width":1200,"height":800,"url":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2014\/06\/55a9ec53054b140fa3784d6b9508fcf5.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"Piotr Manowiecki","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Napisane przez":"Piotr Manowiecki","Szacowany czas czytania":"10 minut"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/"},"author":{"name":"Piotr Manowiecki","@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/person\/fd622d2423fe8050faf0d8cd79ee8fe5"},"headline":"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza","datePublished":"2014-06-29T04:24:13+00:00","dateModified":"2014-06-29T04:24:13+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/"},"wordCount":1908,"commentCount":1,"publisher":{"@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#organization"},"keywords":["Austria","bia\u0142ka tatrza\u0144ska","Czechy","Jakuszyce","Kolej","PKP","poci\u0105g","s\u0142owacja","szwajcaria","zakopane"],"articleSection":["Z \u017cycia"],"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"CommentAction","name":"Comment","target":["https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/#respond"]}]},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/","url":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/","name":"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza","isPartOf":{"@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#website"},"datePublished":"2014-06-29T04:24:13+00:00","dateModified":"2014-06-29T04:24:13+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/#breadcrumb"},"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/koleja-na-narty-cz2-wygoda-narciarza-906\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Strona g\u0142\u00f3wna","item":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Kolej\u0105 na narty. Cz.2. Wygoda narciarza"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#website","url":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/","name":"nabiegowkach.pl","description":"portal mi\u0142o\u015bnik\u00f3w narciarstwa biegowego","publisher":{"@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"pl-PL"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#organization","name":"nabiegowkach.pl","url":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2024\/04\/logo-nabiegowkach-pl-1200x1200px-biale-tlo.png","contentUrl":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2024\/04\/logo-nabiegowkach-pl-1200x1200px-biale-tlo.png","width":1200,"height":1200,"caption":"nabiegowkach.pl"},"image":{"@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/logo\/image\/"},"sameAs":["https:\/\/www.facebook.com\/nabiegowkach"]},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/person\/fd622d2423fe8050faf0d8cd79ee8fe5","name":"Piotr Manowiecki","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2024\/05\/piotr-manowiecki-1_uwp_avatar_thumb.jpg","contentUrl":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-content\/uploads\/2024\/05\/piotr-manowiecki-1_uwp_avatar_thumb.jpg","caption":"Piotr Manowiecki"},"description":"Popularyzator narciarstwa backcountry. Po przeprowadzce do Poznania za\u0142o\u017cy\u0142 grup\u0119 Nartorolki Pozna\u0144. Wcze\u015bniej pracowa\u0142 w Urz\u0119dzie Miasta Zakopane. By\u0142 koordynatororem inicjatywy spo\u0142ecznej Poci\u0105g-autobus-g\u00f3ry, zabiegaj\u0105cej o budow\u0119 linii kolejowej Pod\u0142\u0119\u017ce-Piekie\u0142ko i o odbudow\u0119 systemu transportu publicznego na Podhalu. Dzia\u0142a\u0142 w Podhala\u0144skim Alarmie Smogowym, by\u0142 te\u017c wsp\u00f3\u0142za\u0142o\u017cycielem (zamkni\u0119tego) bloga \"Bieg\u00f3wki pod Tatrami\".","sameAs":["http:\/\/www.facebook.com\/groups\/nartorolki.poznan"],"url":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/uzytkownik\/piotrrr\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/906","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1547"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=906"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/906\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5583"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=906"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=906"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/nabiegowkach.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=906"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}