nabiegowkach.pl > Miejsca > Bieganie po Dolinie

Bieganie po Dolinie

Bieganie po Dolinie

Działania nabiegowkach.pl, wspierające mieszkańców Szklarskiej Poręby w dążeniu do połączenia dzielnic Biała Dolina i Huta z trasami narciarskimi w Górach Izerskich, przyniosły efekt, który może przerosnąć początkowe oczekiwania. Zapraszamy do przeczytania tekstu o oddolnej inicjatywie, dzięki której może powstać „raj dla biegaczy narciarskich”.

W marcu 2011 w portalu nabiegowkach.pl ukazał się artykuł Łukasza Kacprzaka – Prezesa Towarzystwa Narciarskiego „Biegówki” – zatytułowany Rozwój ośrodków w blasku sukcesów Justyny Kowalczyk. W tekście autor ubolewa z powodu braku chęci władz wielu regionów w Polsce do dostrzeżenia korzyści płynących z rozkwitu narciarstwa biegowego. Jako przykładu użył Szklarskiej Poręby i braku działań włodarzy miasta zmierzających do wykorzystania potencjału miasta, a zwłaszcza dzielnicy Biała Dolina.

Również na wiosnę 2011 ,portal nabiegowkach.pl przekazał Lokalnej Organizacji Turystycznej w Szklarskiej Porębie skuter śnieżny, celem wykorzystania go do utrzymywania narciarskich ścieżek biegowych łączących Białą Dolinę z trasami przygotowywanymi przez Stowarzyszenie Bieg Piastów. Ten gest okazał się kamyczkiem, który przy zaangażowaniu wielu osób i wsparciu władz lokalnych, uruchomił lawinę.

Widok na Wysoki Kamień i Białą Dolinę od strony Gór Izerskich

narty biegowe sklep

Sprawdź ofertę popularnego sklepu z nartami biegowymi biegowkowy.pl.

Biała Dolina i Huta to dwie części Szklarskiej Poręby, które mają największy potencjał rozwoju dzięki narciarstwu biegowemu. Te dzielnice mają wielki atut, leżą u podnóża Gór Izerskich i są blisko tras biegowych utrzymywanych przez Stowarzyszenie Bieg Piastów. Jak wiemy, w Górach Izerskich panuje unikalny mikroklimat, za sprawą którego jest to jedno z bardziej śnieżnych miejsc nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Centralnej. Także jakość tras biegowych utrzymywanych przez Bieg Piastów należy do lepszych w Europie. Może nie wszyscy wiedzą, ale niewiele jest miejsc w tej części kontynentu, gdzie trasy są zawsze przygotowane i to profesjonalnie przez cały sezon.

Kto skorzysta z przyłączenia zachodnich dzielnic Szklarskiej Poręby do sieci istniejących tras narciarskich? Przede wszystkim turyści, którzy wybierają zakwaterowanie na miejscu. Teraz będą mogli wyjść na biegówki niemal bezpośrednio z hotelu, czy pensjonatu.

Parkingi w Jakuszycach są zatłoczonePolana Jakuszycka i okolice, mekka polskiego narciarstwa biegowego, są zatłoczone. W sezonie znalezienie miejsca parkingowego w weekend graniczy z cudem. Coraz częściej narciarze pozostawiają samochody na poboczach tarasując drogi i wyjazdy z parkingów, w efekcie w okolicach Polany Jakuszyckiej trudno nawet przejść. Wychodząc na trasy biegowe z Białej Doliny, czy Huty, turyści unikną problemów z dojazdem do Jakuszyc, znalezieniem miejsca do parkowania i opłatami parkingowymi. Czas, który poświęciliby na dojazd i powrót mogą wykorzystać efektywniej.

Połączenie Białej Doliny i Huty z narciarskimi trasami w Górach Izerskich niesie także korzyść dla osób, które przyjeżdżają pobiegać na nartach na jeden dzień bez noclegu. Narciarskie trasy prowadzące z Jakuszyc w głąb Gór Izerskich, zwłaszcza w czasie ferii, świąt i weekendów są zatłoczone do granic możliwości – w ciągu dnia poruszają się po nich tysiące narciarzy. Dlatego, wraz z planami utworzenia ścieżek narciarskich wychodzących z Białej Doliny i Huty, mówi się także o potrzebie powstania tam parkingów, wypożyczalni, punktów gastronomicznych, a nawet miejsc umożliwiających przebranie się i wypoczynek po treningu, czy dłuższej wycieczce.

Stacja kolejowa Szklarska Poręba Huta to dobre miejsce na rozpoczęcie lub zakończenie wycieczkiTe działania pozwolą na dekoncentrację ruchu narciarskiego z okolic Polany Jakuszyckiej i przeniesienie jego części w przylegający do miasta rejon Gór Izerskich. Umożliwią także uatrakcyjnienie wycieczek po Górach Izerskich. Możliwe będzie np. pozostawienie samochodu na parkingu w okolicach stacji kolejowej Szklarska Poręba Huta, przejazd pociągiem na Polanę Jakuszycką, a nawet do Harrachova i powrót na biegówkach. Wielu turystom rozpoczęcie wędrówki na nartach z tych części Szklarskiej Poręby pozwoli odkryć nowe miejsca w Górach Izerskich.

Inną grupą, która odniesie korzyści są hotele i pensjonaty zlokalizowane w pobliżu sieci ścieżek prowadzących na terenie dzielnic. Ich atrakcyjność wzrośnie, a bliskość narciarskich tras to dobry argument, którym można posługiwać się w promocji. Wraz z rosnącą grupą narciarzy biegowych w Polsce, będzie też rosło zainteresowanie obiektami gastronomiczno-noclegowymi w pobliżu tras biegowych. Profity jakie odniosą hotelarze to jednak tylko mała kropla w morzu szans.

Ze względu na skomplikowaną sytuację właścicielską terenów w okolicy Polany Jakuszyckiej rozkwit biznesu i wejście większego kapitału w tym miejscu jest bardzo utrudnione. W efekcie brakuje sklepów, gastronomii i miejsc noclegowych, nie mówiąc o parkingach, czy miejscach, w których po nartach mogliby się rozerwać narciarze lub ich rodziny. Właściciele wypożyczalni zmuszeni są do prowadzenia działalności w drewnianych budkach ze względu na niepewną sytuację i brak zgody właścicieli terenów na postawienie solidniejszych budynków. I tu właśnie pojawia się szansa dla Białej Doliny i Huty. Tam tereny są prywatne lub należą do miasta. Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby w tych miejscach rozwinął się biznes z prawdziwego zdarzenia.

Jedna z tras w Górach Izerskich, z którą połączą się ścieżki prowadzące z Białej Doliny i Huty

Pomysł połączenia mieszkalnej części Szklarskiej Poręby z trasami wokół Polany Jakuszyckiej był już w przeszłości realizowany. Z dużym zaangażowaniem prowadził go Roman Klimek z Lokalnej Organizacji Turystycznej, który na nieczynnym torowisku wyznaczył trasę, a także z pomocą lokalnych przedsiębiorców i samorządu ją oznakował. Dzięki temu ratrak Biegu Piastów dojeżdżał prawie do kolejowego dworca głównego w mieście. Jednak wraz z odbudową połączenia kolejowego i regularnym kursowaniem pociągów trasa z przyczyn oczywistych została zamknięta. Trzeba było szukać innych rozwiązań, co nie było takie proste. Droga leśna z Czerwonego Potoku wykorzystywana była przez kuligi, które również stanowią ofertę i produkt turystyczny. Jednak Stowarzyszenie Bieg Piastów ze zrozumiałych powodów odmówiło utrzymywania trasy niszczonej przez jeżdżące po niej sanie ciągnięte przez konie.

Przedstawiciele LOT kilkukrotnie pochylali się nad tym problemem. Od początku widziano szansę w wyznaczeniu innych tras, jednak z zastrzeżeniem, że będą to narciarskie szlaki turystyczne, takie, jakie wyznaczają Czesi. Nie są to profesjonalne, szerokie trasy z dwoma śladami i miejscem dla biegaczy „łyżwą”. Czesi w przeważającej części przygotowują trasy, na których po prostu uprawia się narciarskie wędrówki. Wyznaczenie takich tras to jedno, ale ich przygotowanie to drugie. Problem polegał przede wszystkim na sprzęcie. Ratraki muszą mieć odpowiednio dużo miejsca, a przygotowane propozycje tras przebiegały wąskimi leśnymi ścieżkami. Wycinka na masową skalę nie wchodziła w rachubę. Uznano, że dobrym sposobem byłoby wykorzystanie do tego celu skutera – zresztą to też zostało podpatrzone u Czechów. Niestety, taki sprzęt kosztuje. Sprawa na niemal 2 lata stanęła w miejscu, do wiosny 2011 roku, kiedy Lokalna Organizacja Turystyczna otrzymała w użyczenie skuter śnieżny od portalu nabiegowkach.pl.

Schronisko Chatka Robaczka na obrzeżach Białej Doliny w Szklarskiej PorębieDziś można powiedzieć, że udało się wyznaczyć szlak od ulicy Partyzantów w rejonie DW Zdrowie, przez dawny park, w kierunku ulicy Wolności i dalej w kierunku ulicy Żeromskiego do schronisk „U Rumcajsa” i „Chatka Robaczka”, gdzie zaczynają się trasy utrzymywane przez Bieg Piastów. Druga przygotowywana trasa ma połączyć ulicę Marii Konopnickiej z rejonem dworca kolejowego Huta. Cieszy też informacja, że ratraki Biegu Piastów mają dojeżdżać aż do szlabanu obok kopalnii Izer-Granit, skąd już tylko metry dzielą narciarzy od stacji kolejowej Huta.

Takie są plany. Ich realizacja w tej chwili zależy wyłącznie od mieszkańców i przedsiębiorców z Białej Doliny i Huty. Władze miasta udzielą pomocy w przygotowaniu, wyznaczeniu i promocji tras, Lokalna Organizacja Turystyczna poniesie koszty wszelkich formalności, a jej członkowie, w ramach wolontariatu deklarują zimowe utrzymanie tras. Potrzebne są jednak pieniądze na paliwo, materiały eksploatacyjne oraz ewentualne naprawy skutera wyposażonego w docisk, dzięki któremu wyznaczany będzie narciarski ślad.

To jednak nie wszystko. Mieszkańcy i sympatycy dzielnic Biała Dolina i Huta w Szklarskiej Porębie, którzy dostrzegają potencjał tych miejsc i szansę jaką daje narciarstwo biegowe, zgłaszają już kolejne pomysły. Jednym z nich jest oświetlona pętla, która pozwoliłaby na bieganie na nartach także w godzinach wieczornych i nocnych. Mówi się także o nowoczesnej strzelnicy biathlonowej. Czas pokaże co z tych pomysłów uda się zrealizować, ale możemy już być niemal pewni, że od najbliższego sezonu narciarze biegowi będą mogli wyruszać w Góry Izerskie nie tylko z Jakuszyc, ale także zamieszkałych dzielnic Szklarskiej Poręby.

Z Polany Lisiej w kierunku na Ściernisko - od zimy 2011 w tym miejscu prowadzić będzie utrzymywana ścieżka narciarska

Więcej informacji o Górach Izerskich w magazynie Góry Izerskie.

Udostępnij:

Komentarze (5) do “Bieganie po Dolinie

  1. Jest jeszcze jedno piękne i urokliwe miejsce, gdzie długo śnieg leży.
    No i następny punkt, gdzie można usiąść coś zjeść i napić się ciepłej herbatki.
    Trasa z kopalni na Wysoki Kamień jest przepiękna , kiedy jeżdżę tamtędy rowerem, wciąż wyobrażam sobie zimę i trasy biegnące na tym odcinku i dalej w kierunku ulicy sudeckiej w stronę Zakrętu Śmierci.
    To fantastyczne i pełne uroku miejsca.

  2. Już teraz mówi się o połączeniu nie tylko Szklarskiej Poręby z Jakuszycami, ale także Jakuszyc ze Świeradowem i Świeradowa ze Szklarską Porębą. Jeśli ten sezon zimowy pokaże, że trasy biegowe na Białej Dolinie cieszą się zainteresowaniem to będzie można zaplanować dalsze działania. A tymczasem trzymamy kciuki za śnieg i za to żeby pomysł się przyjął.

  3. Odnośnie tego połączenia za Świeradowem- pod koniec sezonu (w marcu) spotkaliśmy w Jakuszycach ekipę, która kręciła materiał do promocyjnego video o trasach biegowych do Świeradowa. Z tego co nam powiedziano pomysł miałby być wcielony w życie od tej zimy.
    Promo kręcono dla Ski & Sun Świeradów-Zdrój.

  4. Biała Dolina jest przeurocza 🙂 Zjechanie z Jakuszyc do Szklarskiej przez Białą Dolinę jest fantastyczne, przy wystarczającej pokrywie śnieżnej podjeżdzałem pod same drzwi pensjonatu przy ul. Franciszkańskiej poniżej stadionu lekkoatletycznego mijając po drodze np. dworzec i nie zdejmując nart 🙂

    Piękna trasa wiedzie też w przeciwną stronę – można przez chatkę robaczka albo pieszo w górę do niebieskiego szlaku.

    Na pewno potrzebne jest jeszcze jedno połączenie biegowe, które razem rzeczywiście uczynią z tego regionu stolicę biegówek – Szrenicy z Jakuszycami, chociażby po to by promować bieganie wśród narciaży zjazdowych :):)

    Pozdrawiam z Łodzi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

nabiegowkach.pl